وبلاگ

معرفی جامع مته دستگاه‌های برقی

تا حالا فکرکرده‌اید مته برای دستگاه‌های برقی چه کاربردی دارد؟ نیاز به اتصالات پیچی، پین های موقعیت دهنده، مسیرهای کابل و سیم و … باعث می شود قطعات صنعتی نیازمند سوراخ هایی با شکل ها و قطرهای متفاوت شوند. برای درست کردن سوراخ ها در قطعات روش های گوناگونی وجود دارد. به این صورت که از ماشین های تراشکاری برای قطعات دوار و ماشین فرز برای قطعات غیر دوار قابل استفاده است. از این‌رو برای سوراخکاری قطعات فلزی و تجهیزات تخصصی از ابزار مته برقی استفاده می شود.

معرفی مته برای ابزار برقی

مته برقی وظیفه سوراخکاری قطعات به روش براده برداری و با استفاده از “مته” را بر عهده دارند و نوعی ماشین ابزار حساب می شوند. اصول کار این ابزار، ثابت نگه داشتن قطعه کار و نفوذ ابزار به آن است، در این روش مته چرخیده و بصورت خطی درون قطعه پیشروی می کند.

سیستم محرکه دستگاه مته

این سیستم برای تامین چرخش مته، مورد استفاده قرار می گیرد و شامل الکتروموتور و سازوکارهای انتقال قدرت است. سیستم های انتقال قدرت بر مبنای تسمه یا جعبه دنده هستند.
سیستم جعبه دنده می تواند با استفاده از چیدمان های مختلف قرارگیری چرخ دنده ها، تعداد سرعت های (۸ سرعته، ۱۲ سرعته، ۲۴ سرعته و …) بیشتری را نسبت به تسمه پشتیبانی کند. تغییر سرعت چرخش محور دستگاه توسط اهرمی قابل تنظیم است.

در سازوکار تسمه، یک پولی بر روی محور الکتروموتور و دیگری به محور اصلی ابزار متصل است و قدرت موتور به وسیله تسمه به محور اصلی این مته برقی منتقل می شود. هر پولی دارای پله با قطرهای گوناگون می باشد که با قرار گرفتن تسمه بر روی هر یک از آن ها سرعت های متفاوتی برای محور دستگاه تنظیم می کند.

پایه های مته برقی

قسمتی از ماشین مته که ستون عمودی بر روی آن سوار می شود. جنس آن اغلب از چدن ریخته گری است، هر چند امکان دارد از پایه های فولادی برای دستگاه های کوچکتر استفاده شود. در مته دستی پایه ای وجود ندارد.

ستون های مته برای دستگاه برقی

بخش عمودی ماشین که بر روی پایه قرار می گیرد و میز و سایر اجزای ماشین روی آن نصب می شوند. جنس ستون در بیشتر ماشین های صنعتی از چدن ریخته گری می باشد.

میز های مته برای ابزار برقی

روی ستون سوار شده است و بر روی آن شیارهای T شکلی قرار دارد که برای گیره بندی قطعه کار مورد استفاده قرار می گیرند. ماشین های بزرگ صنعتی دارای دو میز متحرک و ثابت هستند که قطعه های کوچک تر روی میز متحرک و قطعات بزرگ تر بر روی میز ثابت قرار می گیرند.

سر دستگاه های برقی

این قسمت متناسب با انوع مته برقی و کارکرد آن طرح های گوناگونی دارد.

محور اصلی

ابزار سوراخکاری روی محور اصلی دستگاه نصب می شوند. در دستگاه های رومیزی و ستونی محور دستگاه در محلی ثابت قرار دارد. در ابزار های رادیال، محور اصلی روی سوپورتی که قابلیت دوران حول ستون ماشین و تنظیم شعاع آن را دارد، قرار می گیرد.
محور مته ها درون غلافی قرار می گیرد که با کمک سازوکار پینیون و شانه در راستای محور مته قابلیت حرکت دستی و خودکار دارد، علاوه بر آن برخی محورها بصورت لغزشی امکان جابجایی افقی را دارند.

انواع ماشین مته برقی

مهم ترین ماشین های مته عبارتند از:

1- ماشین مته رومیزی

این ماشین ها برای سوراخکاری هایی تا قطر ۱۳ میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرند. میز کار آن ثابت و از سیستم انتقال قدرت تسمه و پولی استفاده می کنند. قدرت الکتروموتور در این ابزار کمتر از سایر ماشین های مته است و اغلب برای سوراخکاری های سبک از آن استفاده خواهند کرد.

"<yoastmark

2-ماشین مته ستونی

ماشین مته های ستونی ساختاری شبیه با ماشین های رومیزی دارند که برای کارکرد صنعتی بهینه سازی شده اند. پایه دستگاه در این ابزار بر روی زمین قرار دارد و ستونی مقاوم و بلند اجزای دستگاه را نگهداری خواهد کرد. قدرت الکتروموتور این ابزار بیشتر از ماشین های رومیزی است و نسبت با قدرت آن از سیستم های جعبه دنده ای یا تسمه ای استفاده می شود.

"<yoastmark

این ماشین مته برقی دارای یک میز متحرک است و در انواع ابزار سنگین تر شامل دو میز ثابت و متحرک می باشد که میز ثابت برای سوراخکاری قطعات بزرگ و سنگین و میز متحرک برای سوراخ کردن قطعات سبک مورد استفاده قرار می گیرد.

3- ماشین مته رادیال

مته برقی رادیال بازویی متحرک دارد که روی کلگی دستگاه قرار می گیرد. ویژگی چرخش کلگی و بازوی دستگاه وجود دارد. سوپورتی بر روی بازوی دستگاه قرار گرفته که حامل محور چرخشی است. ویژگی حرکت خطی روی بازو را خواهد داشت.

"<yoastmark

اغلب طول بازو و قدرت موتور این ماشین برقی متناسب با یکدیگر انتخاب می شوند. و تنوع زیادی در ابعاد دستگاه ها است، در ماشین های برقی مته رادیال صنعتی با توان بالا ویژگی سوراخکاری تا قطر ۸۰ میلیمتر وجود دارد.
ارتفاع کاری این دستگاه معمولا از بالای صفحه پایه تا نوک مته در نظر گرفته می شود و اغلب از حدود یک متر تا دو و نیم متر متغیر خواهد بود.

4- دستگاه های برقی مته چند محوره

ماشین مته های چند محوره برای سوراخ کردن انبوهی از قطعات ساخته شده و کاربرد دارند و اغلب در سالن های خط تولید مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه دارای چندین محور هستند که هر یک بصورت مجزا می توانند فرآیند سوراخکاری را انجام دهند.

ماشین مته های ستونی ساختاری شبیه با ماشین های رومیزی دارند که برای کارکرد صنعتی بهینه سازی شده اند. پایه دستگاه در این ابزار بر روی زمین قرار دارد و ستونی مقاوم و بلند اجزای دستگاه را نگهداری خواهد کرد. قدرت الکتروموتور این ابزار بیشتر از ماشین های رومیزی است و نسبت با قدرت آن از سیستم های جعبه دنده ای یا تسمه ای استفاده می شود.

مته برقی وظیفه سوراخکاری قطعات به روش براده برداری و با استفاده از “مته” را بر عهده دارند و نوعی ماشین ابزار حساب می شوند.
دستگاه برقی مته محور چند منظوره

در ماشین های بزرگ نیروی محرکه اصلی از اتصال چندین جعبه دنده تشکیل می شود. در طراحی دیگر از موتورهای جداگانه برای محورها استفاده خواهد شد، بنابراین دوران دو یا چند گروه از محورها با سرعت های گوناگون امکان پذیر خواهد بود.
برخی از ماشین های برقی مته چند محوره برای کنترل دقیق تر، افزایش سرعت و حذف نیروهای انسانی زیاد بصورت CNC توسعه یافته اند، بنابراین امکان دادن برنامه های کامپیوتری به هر یک از محورها وجود دارد.

جمع بندی

در این مطلب قصد داشتیم شما را با انواع مته برقی آشنا کنیم. یک راهنمای خرید مته جامع و با کیفیت به شما کارخانه داران و مشتریان عزیز ارائه دهیم.

در صورتی که قصد خرید داشته و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در مجموعه ایرمتال با شماره تماس 66721249-021 آماده ارائه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند.

 

نظر بدهید