وبلاگ

معرفی جامعه سیم بکسل و پاسخ به سوال اینکه چرا در صنعت به آن نیاز داریم؟

به طناب های فلزی که از جنس و نوع فولاد، استیل و یا نیمه فولاد ساخته می شوند، سیم بکسل ها گفته می شود. این سیم های صنعتی برخی با مغزی هایی از نوع الیاف تولید شده و بعضی نیز دارای مغزی فولادی می باشند.

در این مطلب درباره سیم ها و کاربردهای آن ها صحبت کرده ایم. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید سیم بکسل انواع سایزها به سایت ایرمتال که جزء بزرگترین فروشگاه های فروش ابزارآلات صنعتی و … می باشد، مراجعه فرمایید.

درباره سیم بکسل

در حقیقت به طناب فولادی که از ترکیب سه جزء اصلی و مهم مغذی، لایه سیم و سیم تشکیل شده است، سیم بکسل گفته می شود. از تابیده شدن چندین سیم به دور هم، لایه سیم یا همان رشته سیم درست می شود. از تابیده شدن رشته های سیم ها به دور مغزی ها که در مرکز قرار هستند، سیم بکسل تشکیل خواهد شد.

در حقیقت به طناب فولادی که از ترکیب سه جزء اصلی و مهم مغذی، لایه سیم و سیم تشکیل شده است، سیم بکسل گفته می شود. از تابیده شدن چندین سیم به دور هم، لایه سیم یا همان رشته سیم درست می شود. از تابیده شدن رشته های سیم ها به دور مغزی ها که در مرکز قرار هستند، سیم بکسل تشکیل خواهد شد.

بخش های اصلی

سیم بکسل از سه بخش مهم و اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • مفتول: سیم‌ هایی می باشند که به دور هم پیچیده و استرند را تشکیل می دهند.
  • استرند: استرندها در چندین رشته به دور مغزی تابیده خواهند شد.
  • مغزی یا هسته: قسمتی است که طناب دور آن قرار گرفته است؛ جنس و مدل آن ها می ‌تواند از فولاد یا کنف باشد.

کارایی و کاربرد سیم بکسل ها در صنایع گوناگون

یکی از پرکاربردترین و مهم ترین ابزارآلات صنعتی در دنیا که اغلب در صنعت های سنگینی همانند آسانسور، جرثقیل، پتروشیمی و انواع صنعت های حمل و نقلی استفاده می‌شود.

بافت فیلر این مدل به گونه ای است که قطر مفتول ها در همه لایه هایش به طور یکسان بوده؛ ولی فیلرهایی بین فضاهای خالی مفتول های درونی و بیرونی قرار گرفته است.  بافت سیل این نوع بافت به گونه ای بوده که در هر استرند تعداد مفتول های هر لایه که به دور مغزی قرار می گیرند با هم برابر و یکسان هست و قطر مفتول های لایه بیرونی زیادتر از قطر مفتول های لایه ی درونی خواهد بود؛ اما در هر لایه قطر تمام مفتول ها یکسان است.  بافت استاندارد این مدل بافت از انعطاف پذیری بالا داشته که دارای کاربرد زیادی هستند. مفتول ها در رشته های این سیم بکسل، قطری یکسان خواهند داشت.  بافت وارینگتون در این بافت، مفتول های آن در ردیف و قسمت بیرونی، ضخیم و نازک بوده و به حالت یک در میان کنار هم قرار می گیرند. در ادامه به معرفی کاربرد سیم بکسل در برخی از صنایع مهم پراخته ایم که عبارتند از:   آسانسوری سیم بکسل های آسانسوری اغلب دارای ۸ استرند و مغزی الیافی هستند. الیاف مغزی این مدل بیشتر از جنس کنف بوده که به انعطافش کمک زیادی می‌کند.  کنفی سیم بکسل های مغزی کنفی که به خاطر مقاومت فشاری و کششی پایینی که نسبت به مدل مغزی فولادی داشته اغلب در صنایعی بیشتر استفاده می شود. انعطاف این مدل از اهمیت بیشتری برخوردار است.  پوست ماری یا نتاب سیم بکسل نتاب یا پوست ماری از تعداد زیادی استرند تولید خواهد شد.

سیم بکسل در بیشتر صنایع استفاده می شوند.

که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. صنعت شستشوی نمای ساختمان ها و منازل
  2. وسایل و ابزار بدنسازی و ورزشی
  3. صنایع خودرو و دوچرخه سازی
  4. صنایع ساختمان سازی
  5. صنعت های پتروشیمی
  6. کشتی رانی ها
  7. سد سازی ها

 

انواع سیم بکسل از نظر بافت و کاربردشان

در ابتدا درباره انواع بافت‌ها صحبت می کنیم:

  •  حفاری

  • این مدل اغلب دارای مقاومت زیادی در برابر سایش و حرارت است. در برابر ضربه‌ های دستگاه حفاری باز نشده و دوام بالایی دارند.

 

  •   کلایمر

  • از آن اغلب برای انجام فرایند مرتبط و شبیه با نما نظیر شستشوی نماها و اقدامات امنیتی ساختمان ها استفاده می‌شود.

 

  •   روکش استیل

  • این نوع دارای مقاومت بسیار زیاد و بالایی در برابر پوسیدگی و فرسایش می باشد. از آن بیشتر در فضاها و صنایعی نظیر صنایع دریایی که مقدار زنگ ‌زدگی و خوردگی فلزات بالا می باشد، استفاده می‌شود.
  •  روکش دار

  • روکش های استفاده شده در این مدل باعث می شود در برابر فاکتورها و عوامل بیرونی نظیر اشعه، رطوبت، سوختگی و … مقاوم باشند.
  •  صنایع کشتیرانی

از سیم بکسل های گالوانیزه و روکش استیل اغلب در صنایع دریایی و کشتی رانی استفاده می شود.

انواع تاب سیم سازهای مختلف

تابیدن مفتول ‌ها به دور هم می ‌تواند به صورت چپ ‌گرد یا راست ‌گرد باشد.

پوست ماری یا نتاب سیم بکسل نتاب یا پوست ماری از تعداد زیادی استرند تولید خواهد شد.

همچنین استرندها نیز به ‌همین ‌شکل و نحوه در دو جهت می ‌توانند به دور هسته خود پیچیده بشوند.

از این رو، نوع طناب فولادی متفاوت خواهد بود که عبارتند از:

  • تاب لنگ یا یک ‌طرفه

در این نوع و شکل، جهت تاب مفتول ‌ها و رشته‌ ها به دور هسته یکسان خواهد بود.

  • تاب معمولی یا دو طرفه

در این مدل، جهت تابیده شدن مفتول ‌ها مخالف جهت پیچیده شدن رشته ‌ها می باشد.

  • ترکیبی یا متناوب

این نوع تاب در سیم بکسل ها ترکیبی از تاب یک ‌طرفه و عادی است.

سخن آخر

استفاده از سیم بکسل یا طناب فولادی ايمن و مطمئن در همه کارهای صنعتي به ویژه در جرثقيل ها و بلند کردن اجسام سنگین، از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار می باشد.

از این رو بررسي ايمني این طناب ها و خرید از فروشگاه مطمئن و معتبر، ضروري است. از این رو برای خرید سیم بکسل با ضمانت و تضمینی باید از فروشگاه بزرگ و مطمئن ایرمتال کمک بگیرید.

این مجموعه تمام محصولات خود را با ضمانت و بالاترین کیفیت در اختیار مشتریان عزیز قرار خواهد داد.

 

نظر بدهید