وبلاگ

معرفی جامع و راهنمای خرید پیچ گوشتی بادی در ایرمتال

در مورد پیچ گوشتی بادی چه می‌دانید؟

پیچ گوشتی بادی یک تجهیز پیشرفته است که مانند بسیاری از ابزارآلات بادی، به وسیله‌ی هوای فشرده عمل می‌کند. همانطور که از نام این تجهیز پرکاردبرد پیداست، کاربرد آن در باز و بسته کردن انواع پیچ‌هاست.
دنیای امروز ما دنیای تکنولوژی است و با پیشرفت تکنولوژی نیاز به سرعت بالاتر در انجام فعالیت‌های مختلف جهت بالا بردن بازدهی رشد فراوانی پیدا کرد و لزوم استفاده از تجهیزات پربازده‌تر خود را نشان داد. پیچ گوشتی بادی یکی از تجهیزاتی است که با جایگزینی ابزارآلات دستی و با داشتن با سرعت عملکرد بالاتر، بازدهی اپراتورها را در سطح قابل توجهی افزایش می‌دهد. به علت سرعت بالا و راحتی کار با این دستگاه، بیشترین کاربرد آن در خطوط مونتاژ کارخانه‌ها است.

پیچ گوشتی‌های بادی در دو مدل مستقیم و تفنگی ارائه می‌شوند و با توجه به نیاز اپراتور انتخاب می‌شوند. در حالت کلی پیچ‌گوشتی‌های بادی مستقیم کاربردهای صنعتی‌تری دارند.
pneumatic screwdriver

نحوه کار

این پیچ گوشتی‌ها با استفاده از خاصیت گشتاوری حاصل از فشار باد خارج شده از کمپرسور، پیچ‌ها را باز کرده و یا می‌بندد. باد خارج شده از کمپرسور توسط یک شلنگ وارد پیچ گوشتی می‌شود. به صورت معمول، کمپرسورهای هوا بسیار بزرگ هستند ولی از آن جایی که پیچ گوشتی بادی به نیروی خیلی زیادی نیاز ندارد، با استفاده از یک کمپرسور متوسط و یا کوچک نیز می‌توان گشتاور موردنیاز را به دست آورد.
این پیچ گوشتی‌ها معمولا گشتاور بالایی دارند. در کارگاه‌های تولیدی یا کارخانه‌ها مانند خطوط مونتاژ، این پیچ گوشتی‌ها توسط فنرهای بزرگی از سقف آویزان می‌شوند تا دسترسی اپراتور به آن‌ها تسهیل شود. این روش علاوه بر تسهیل دسترسی به پیچ گوشتی، مانع از کشیده شدن سیم‌ها و لوله‌ها بر روی زمین شده و علاوه بر کاهش خطرات و سوانح حاصل از قرار گرفتن ابزارآلات بر روی زمین، از خراب شدن کمپرسور نیز جلوگیری می‌کند.

نحوه نگهداری

1- مانند بسیاری از تجهیزات مشابه، اضافه کردن چند قطره روغن به محل اتصال لوله هوا از کمپرسور به دستگاه در بازه‌های زمانی چند ماهه به افزایش طول عمر مفید دستگاه کمک شایانی می‌کند. در حالت کلی این ابزار نیاز به تعمیرات چندانی ندارد و کار با آن‌ها و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان است.
2- ممانعت از رسیدن رطوبت به این تجهیز، بدون تردید طول عمر آن را افزایش می‌دهد. رطوبت با آسیب رساندن به قطعات داخلی و ایجاد زنگ زدگی، مانع از عملکرد درست دستگاه می‌شود. برای کاهش احتمال نفوذ رطوبت در دستگاه، کافی است مخزن فیلتر رطوبت را خالی نگه دارید.
3- گرمای زیاد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز با خارج کردن روغن از دستگاه، از عملکرد درست آن جلوگیری می‌کند.

 

مزایای استفاده از پیچ گوشتی بادی

1- سرعت یکنواخت حرکت دستگاه و درنتیجه سهولت کار با آن
2- عدم ایجاد آلودگی صوتی زیاد و ممانعت از خستگی اپراتور
3- وزن سبک
4- ایمنی بالا
5- قابلیت تنظیم و تغییر گشتاور بر حسب نیاز
6- استهلاک کم

 

انواع سری پیچ گوشتی بادی

این پیچ گوشتی‌ها نیز مانند پیچ گوشتی‌های معمولی دارای سری‌های دو سو و چهار سو هستند و در بیشتر مدل‌ها نیز این سری‌ها قابل تعویض هستند.

انواع بدنه

پیچ گوشتی‌های بادی در دو مدل مستقیم و تفنگی ارائه می‌شوند و با توجه به نیاز اپراتور انتخاب می‌شوند. در حالت کلی پیچ‌گوشتی‌های بادی مستقیم کاربردهای صنعتی‌تری دارند.

نحوه انتخاب

اولین قدم در مسیر انتخاب پیچ گوشتی بادی، تعیین مقدار گشتاور (یا همان نیروی چرخش سری) است با که توجه به پیچی که می‌خواهید بر روی آن عملیات انجام دهید، انتخاب می‌شود‌. وقتی می‌خواهید ابزار موردنظرتان را انتخاب کنید، حتما انتظار دارید که پیچ دقیقا در مرکز سری پیچ گوشتی قرار بگیرد. برای مثال اگر پیچ هدف شما 25 اینچ پوند باشد، پیچ گوشتی شما باید در رنج 2.7 تا 45.1 اینچ پوند قرار بگیرد.

جدول زیر که یک مدل به نام 1RLNS1 و رنج‌های متفاوت آن را نشان می‌دهد توجه کنید.
جدول 1RLNS1

نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که در هنگام انتخاب ابزار موردنظرتان از انتخاب تجهیزی که حد بالا و پایین آن در حدود 20 درصد ابعاد پیچ شما باشد خودداری کنید. برای مثال اگر پیچ مورد نظر شما 42 اینچ پوند باشد، پیچ گوشتی مثال قبل یعنی 2.7 تا 45.1 اینچ پوند، انتخاب مناسبی نیست، زیرا اندازه‌ی پیچ بیش از اندازه به حد بالایی پیچ گوشتی نزدیک است.
قدم بعدی انتخاب نوع بدنه مناسب است. قبلا هم اشاره نمودیم که بدنه پیچ گوشتی‌های بادی در دو نوع تفنگی و مستقیم تولید می‌شوند.

انتخاب شما به محل و نوع استفاده از این تجهیز دارد. باید تجهیزی را انتخاب کنید که کمترین فشار را بر روی اپراتور وارد نماید. مطمئنا پیچ گوشتی‌ای که در هنگام کار باعث خم شدن مداوم و یا کشیده شدن بیش از اندازه دستش شود، گزینه مناسبی نخواهد بود. پیچ گوشتی تفنگی برای مواقعی مناسب است که پیچ هدف مستقیما در برابر اپراتور قرار گرفته باشد.
نکته بعدی در انتخاب پیچ گوشتی مورد نیاز، سرعت ابزار است. همواره بین سرعت و گشتاور رابطه‌ی عکس وجود دارد. هرچه سری پیچ گوشتی کوچک‌تر باشد، سرعت آن بیشتر است و هرچه اندازه سری بزرگتر باشد، سرعت آن هم به نسبت کمتر است.

سخن آخر

سخت کار کردن همیشه به معنای هوشمندانه کار کردن نیست. با استفاده از تجهیزات مدرن هوشمندانه کار کنید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره، کارشناسان ما در مجموعه ایرمتال با شماره تماس 66721249-021 و آدرس ایمیل info@abzarashkan.ir آماده راهنمایی و ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

نظر بدهید