وبلاگ

پیستوله ایر براش چیست؟

کلیه پيستوله ‌ها عموما در دو حالت برقي و پنوماتیک می باشند. از پيستوله ایر براش امروزه برای صرفه ‌جويي در وقت، داشتن پاشش رنگ یکسان و همچنین صرفه ‌جويي در رنگ و مایع، به جاي قلمو رنگ برای رنگ آميزي استفاده می شود.
سرعت رنگ کردن با پيستوله ایر براش بسیار بیشتر بوده در حالی که خستگی کمتر را برای کاربر دارد. این پیستوله ها خیلی محبوب هستند که برای استفاده از آن نیازمند یک كمپرسور باد است.

معرفی پیستوله ایر براش

پیستوله ایر براش یا رنگ پاش بادی یا پیستوله رنگ پاش نام های دیگر آن می باشد و کلمه ایر ( بادی) اشاره به نوع نیروی این پیستوله دارد، به خاطر آن که انواع پیستوله های برقی یا ایرلس نیز برای استفاده در رنگ کردن وجود دارند.
نوع و نحوه کار پیستوله های امروزی نیز بر همین اساس طراحی شده است، به وسیله فشار باد تولیدی در کمپرسور باد، رنگ داخل مخزن پیستوله به سطوح مورد نظر اسپری خواهد شد. رنگ آمیزی با پیستوله ایر براش یک تکنیک نقاشی محسوب می شود.

نوع و نحوه کار پیستوله های امروزی نیز بر همین اساس طراحی شده است، به وسیله فشار باد تولیدی در کمپرسور باد، رنگ داخل مخزن پیستوله به سطوح مورد نظر اسپری خواهد شد. رنگ آمیزی با پیستوله ایر براش یک تکنیک نقاشی محسوب می شود.
پیستوله ایر براش

پیستوله بادی به خاطر داشتن دقت بالا با تنظیمات گوناگون، پاشش یکسان، وزن سبک تر، اندازه کوچیک تر و نيز طول عمر بیشتر نسبت به پیستوله های برقی از ویژگی های بیشتری برخوردار هستند. سوزن و نازل بیشتر پستوله های بادی از جنس استیل ضد زنگ بوده و کاربر می تواند سایز سوزن و نازل را نسبت به نوع مایع و پاشش مشخص نماید.

خصوصيات مهم دیگر پيستوله بادی داشتن تظیمات گوناگون است که اغلب شامل سه تنظيم برای نوع پاشش، عرض پاشش و کنترل فشار هوا است، در حالی که این تنظیمات تاثیر بسیار زیادی در کیفیت پاشش خواهد داشت.

انواع پیستوله ایر براش ( بادی) از نظر مخزن

این ابزار دارای انواع زیادی می باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

پیستوله های کاسه رو

همانطور که از نام آن مشخص است، محل قرار گرفتن کاسه پیستوله در روی آن می باشد و از بالا رنگ در داخل مخزن پیستوله ریخته شده روی آن نصب می شود. از این رو در پیستوله کاسه رو، لوله مکش رنگ وجود ندارد و رنگ به واسطه جاذبه زمین و سیال بودن مایعات اسپری خواهد شد.
پیستوله های کاسه رو از رایج ترین انواع پیستوله ها می باشد. این پیستوله تقریبا در تمامی موارد با سایز نازل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در رنگ آمیزی خوردو یا رنگ کردن مبلمان چوبی بیشتر از این پیستوله بادی استفاده می شود.

پیستوله های کاسه رو همانطور که از نام آن مشخص است، محل قرار گرفتن کاسه پیستوله در روی آن می باشد و از بالا رنگ در داخل مخزن پیستوله ریخته شده روی آن نصب می شود. از این رو در پیستوله کاسه رو، لوله مکش رنگ وجود ندارد و رنگ به واسطه جاذبه زمین و سیال بودن مایعات اسپری خواهد شد. پیستوله های کاسه رو از رایج ترین انواع پیستوله ها می باشد. این پیستوله تقریبا در تمامی موارد با سایز نازل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در رنگ آمیزی خوردو یا رنگ کردن مبلمان چوبی بیشتر از این پیستوله بادی استفاده می شود.
پیستوله های کاسه رو

پیستوله کاسه رو در نوع دو تنظیم و سه تنظیم تولید می شوند. در دو تنظیم اپراتور تنها می تواند حجم و عرض پاشش را کنترل کند ولی در سه تنظیم، کاربر علاوه بر حجم و عرض پاشش، می تواند ورودی فشار باد را بر اساس نیاز خود تنظیم نماید. در حالی که پیستوله های ایر براش سه تنظیم از کیفیت پاشش بیشتری نسبت به دو تنظمیه ها برخوردار هستند.
پیستوله های کاسه رو نیز مانند سایر پیستوله های حرفه ای دارای ساز و کار های پاششش رنگ بوده و از مهم ترین مکانیزم های پاشش رنگ در پیستوله های مخزن رو میتوان به E70، RP، HTE، LVLP و HVLP اشاره کرد. که این پیستوله در اندازه های 0.2، 0.3، 0.5 و 0.8 در بازار عرضه می شوند.

پیستوله های کاسه بغل

نوعی از پیستوله کاسه رو می باشد که محل قرارگیری کاسه آن نسبت به دیگر پیستوله های کاسه رو متفاوت است. همانطور که در تصاویر دیده می شود کاسه پیستوله آن با زاویه تقریبا 45 درجه نسبت به بدنه قرار می گیرد تا بتواند به راحتی سطوح عمودی و افقی را رنگ آمیزی کرد. مخزن این پیستوله های ایر براش نیز با همین زاویه در کنار بدنه قرار می گیرد.

پیستوله های کاسه بغل نوعی از پیستوله کاسه رو می باشد که محل قرارگیری کاسه آن نسبت به دیگر پیستوله های کاسه رو متفاوت است. همانطور که در تصاویر دیده می شود کاسه پیستوله آن با زاویه تقریبا 45 درجه نسبت به بدنه قرار می گیرد تا بتواند به راحتی سطوح عمودی و افقی را رنگ آمیزی کرد. مخزن این پیستوله های ایر براش نیز با همین زاویه در کنار بدنه قرار می گیرد.
پیستوله های کاسه بغل

این ابزار بر خلاف پیستوله های کاسه رو، مکان مخزن بر اساس نیاز کاربر قابل تنظیم بوده و به همین دلیل هر کاربر می تواند با توجه به شرایط کاریش موقعیت مخزن رنگ را در زوایای مختلف تنظیم نماید. علاوه بر این، قرار گرفتن مخزن در کنار پیستوله بادی می تواند به افزایش سطح دید کاربر کمک زیادی کند. این پیستوله در اندازه های 0.2، 0.3، 0.5 و 0.8 در بازار عرضه می شوند.

پیستوله ایر براش کاسه زیر

محل قرار گیری مخزن این نوع پیستوله ها در زیر بدنه آن می باشد و رنگ از طریق یک لوله یا شلنگ به وسیله فشار باد به بالا و به داخل پیستوله وارد می شود. خروج باد با فشار بالا در مجرای خروجی پیستوله سبب ایجاد فشار هوای نا متعادل در مخزن پیستوله شده و رنگ را به بالا هدایت خواهد کرد.

باید بدانیم که پیستوله های کاسه زیر معمولی (سیفونی) با پیستوله های بدون مخزن رنگ یا پیستوله های مولتی کالر متفاوت هستند. به این دلیل که پیستوله های مولتی کالر، مقداری از باد ورودی توسط کمپرسور را به داخل مخزن هدایت خواهند کرد.

پیستوله ایر براش کاسه زیر محل قرار گیری مخزن این نوع پیستوله ها در زیر بدنه آن می باشد و رنگ از طریق یک لوله یا شلنگ به وسیله فشار باد به بالا و به داخل پیستوله وارد می شود. خروج باد با فشار بالا در مجرای خروجی پیستوله سبب ایجاد فشار هوای نا متعادل در مخزن پیستوله شده و رنگ را به بالا هدایت خواهد کرد. باید بدانیم که پیستوله های کاسه زیر معمولی (سیفونی) با پیستوله های بدون مخزن رنگ یا پیستوله های مولتی کالر متفاوت هستند. به این دلیل که پیستوله های مولتی کالر، مقداری از باد ورودی توسط کمپرسور را به داخل مخزن هدایت خواهند کرد.
پیستوله ایر براش کاسه زیر

با بالا رفتن فشار داخلی، رنگ داخل کاسه به بیرون هدایت شده و از این طریق فشار داخل مخزن رنگ سبب خارج شدن رنگ از پیستوله می شود. به همین دلیل می توان رنگ های غلیظ تر مانند انواع مولتی کالر یا رنگ های ترافیکی را داخل آن ها ریخته و اسپری کرد.
از این پیستوله ایر براش برای رنگ کاری و نقاشی ساختمان ها یا برای رنگ های روغنی ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی باید به این نکته توجه کرد که غلظت این رنگ ها باید کاملا مناسب و متناسب با سایز نازل ها باشد.
هنگام استفاده از پیستوله های کاسه زیر معمولی باید توجه نمود که غلظت رنگ ارتباط مستقیم با کیفیت رنگ کاری دارد و بهتر می باشد از رنگ های رقیق تر نسبت به پیستوله های بدون مخزن با مخزن رنگ استفاده کرد.

از این پیستوله ایر براش برای رنگ کاری و نقاشی ساختمان ها یا برای رنگ های روغنی ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی باید به این نکته توجه کرد که غلظت این رنگ ها باید کاملا مناسب و متناسب با سایز نازل ها باشد.

این پیستوله بادی در نوع های دو تنظیم و سه تنظیم وجود دارد که با ساز و کار های پاشش رنگ گوناگونی نظیر E70، RP، HTE، LVLP و HVLP تولید می شوند که این مکانیزم ها و تنظیمات سبب افزایش سطح کیفی کار می گردد. این پیستوله همانند بقیه پیستوله های بادی در اندازه های 0.2، 0.3، 0.5 و 0.8 در بازار عرضه می شود.

کلام آخر

داشتن اطلاعات کافی در مورد انواع پیستوله ایر براش یکی از ضروری ‌ترین کارهای لازم برای افرادی می باشد که با رنگ و رنگ کاری سر و کار دارند. در این مطلب ما به انواع پیستوله ها و کاربرد های آن ها آشنا شدیم.

ابزارآلاتی که در این مقاله معرفی شدند، در فروشگاه ما موجود بوده و در صورتی که قصد خرید داشته و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در مجموعه ایرمتال با شماره تماس 66721249-021 آماده ارائه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند.

 

نظر بدهید