وبلاگ

معرفی میکرومتر یا ریزسنج از مهم‌ترین ابزارالات اندازه‌گیری

یکی از مهم ترین دستگاه های اندازه گیری، میکرومترها خواهند بود که طراحی و شکل آن ها به این خاطر است که برای اندازه گیری های بسیار دقیق و خاص مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برای اندازه گیری بسیار دقیق لوازم در صنعت های گوناگون از آن استفاده خواهد شد و تقریبا برای اندازه گیری هر نوع قطعه در کلیه صنایع، ویژه آن صنعت ساخته شده است و همین امر سبب تنوع بسیار وسیع انواع میکرومتر می شود.
در این مطلب درباره انواع میکرومتر، کاربرد و تعریف آن صحبت کرده ایم. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع سایزها و کاربردهای آن می توانید با کارشناسان ماهر مجموعه بزرگ ایرمتال تماس بگیرید.

کاربرد و تعریف میکرومتر

میکرومترها یک ابزار صنعتی بوده که برای اندازه گیری دقیق استفاده می شوند. میکرومترها از لحاظ واحد اندازه گیری به دو نوع اینچی و میلی متری تقسیم شده اند.

اندازه گیری میکرومترها و دقت آن بسیار بیشتر و درست تر از کولیس ها می باشد است. ریزسنج نام دیگر آن است.

انواع میکرومتر

 میکرومتر ورنیه

از اولین و ساده ترین انواع میکرومتر می توان به میکرومتر ورنیه خارج سنج اشاره نمود. معمول و رایج ترین سایز و اندازه های میکرومتر که در صنایع مختلف استفاده می شود سایز 0 تا 25 به بالا خواهد بود.

مدل بیرون سنج ورنیه

ساعتی یا آنالوگ

این ابزار شبیه به میکرومتر معمولی هستند و برای خواندن آن از عقربه استفاده خواهد شد.

از اولین و ساده ترین انواع میکرومتر می توان به میکرومتر ورنیه خارج سنج اشاره نمود. معمول و رایج ترین سایز و اندازه های میکرومتر که در صنایع مختلف استفاده می شود سایز 0 تا 25 به بالا خواهد بود.
مدل آنالوگ

دیجیتال

این نوع نیز شبیه به بقیه میکرومترها است، با این تفاوت که برای خواندن آن، اعداد را می توان از ال اس دی که خواندن را راحت تر می کند، استفاده نمود.

این نوع نیز شبیه به بقیه میکرومترها است، با این تفاوت که برای خواندن آن، اعداد را می توان از ال اس دی که خواندن را راحت تر می کند، استفاده نمود.
مدل دیجیتال

 شیارسنج

از میکرومتر شیار برای اندازه گرفتن پهنا یا همان ضخامت شیار استفاده خواهد شد. این مدل از لحاظ شکل ظاهری با میکرومترهای خارج سنج کاملا فرق دارد.

از میکرومتر شیار برای اندازه گرفتن پهنا یا همان ضخامت شیار استفاده خواهد شد. این مدل از لحاظ شکل ظاهری با میکرومترهای خارج سنج کاملا فرق دارد.
مدل شیار

در انتهای میله آن دو فک پولکی شکل وجود داشته که هرکدام در یک طرف شیار قرار گرفته است و می تواند به راحتی پهنای شیار را اندازه گیری نماید.

 تیغه ای

میکرومترهای تیغه ایی جزء میکرومترهای شیار سنج محسوب می شود.

شکل ظاهری فک این مدل به صورت تخت و تیغه ایی بوده که توانایی وارد شدن به شیارهای گوناگون را دارد.

داخل سنج

یکی دیگر از این مدل داخل سنج می باشد. این نوع از نظر شکل و کارایی، تفاوت بسیاری با مدل خارج سنج خواهد داشت .

مدل داخل سنج

برای اندازه گیری توسط این ابزار باید دستگاه را در دو طرف محل اندازه گیری قرار دهید.

ورق سنج

همانگونه که از نام این میکرومتر مشخص می باشد برای اندازه گیری ورق های گوناگون از آن استفاده خواهد شد که در دو نوع ساعتی و دیجیتال در بازار وجود دارند.

عمق سنج

به همانند کولیس های عمق سنج، میکرومتر عمق سنج نیز برای اندازه گیری عمق یا همان ارتفاع تولید شده است.

دو قلو

میکرومترهای دو قلو یکی از انواع میکرومتر خارج سنج به حساب می آید که دارای دو فک ثابت و متحرک، دو هد، دو استوانه مدرج، دو جغجغه و دو قفل اندازه می باشند.

 چرخ دنده

نوع دیگری از میکرومتر انواع سایزها که بسیار از آن ها استفاده می شود، میکرومترهای دنده ای می باشد که به میکرومتر های فک بشقابی نیز معروف هستند. نوک تیز فک این میکرومتر پرمصرف، پهن و نسبتا نازک است که می تواند به داخل فاصله بین یک چرخ دنده نفوذ کند و فاصله بین چرخ دنده ها را اندازه گیری نماید.

پیج

برای اندازه گرفتن قطرهای خارجی پیچ ها از میکرومتر پیچ استفاده می کنند که این ویژگی را دارد تا اندازه قطر خارجی پیچ ها را از روی تاج بگیرند. فک های این میکرومتر شکل و ظاهر خاصی داشته که با انواع دیگر کاملا متفاوت خواهد بود.

سوزنی

یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین‌ها، میکرومتر سوزنی می باشد. همان گونه که از اسم این تجهیز پرفروش و پرمصرف مشخص است، نوک فک های آن به حالت نوک تیز و سوزنی هستند.

 

کاربرد و کارایی میکرومترهای سوزنی بسیار گسترده بوده و در موارد بسیار گوناگونی استفاده خواهند شد. نوک تیز و سوزنی این نوع ویژگی ورود به منافذ تنگ و شیارهای باریک و غیره را دارد.

 فک متغیر

در میکرومتر فک متغیر این ویژگی وجود دارد که فک ثابت خود را با فک های گوناگون تغییر دهد و می توان توسط یک میکرومتر با فک های متنوع اندازه گیری را انجام دهند. برای نمونه اندازه گیری دقیق دیواره های لوله، اندازه گیری فاصله گوشه های قطعه کار و سایر موارد می توانیم از این نوع  استفاده کنیم.

 میکرومتر فک جناقی

از اسم این مدل کاملا می توان به شکل آن پی برد. این مدل دارای فک ثابت بوده که به صورت جناقی یا شکل وی (V) می باشد. از این مدل برای اندازه گرفتن دقیق انواع مته، فرز تراشکاری، انواع قلاویز و انواع سر فرزهای مارپیچ و … استفاده می شود.

 لوله ای

یکی از انواع دیگر آن که خاص و ویژه هستند، میکرومتر لوله ای می باشد که با میکرومتر لوله فرق خواهد داشت. اسم لوله ایی نه به کارایی آن بلکه از ماهیت لوله ای شکل بودن این مدل میکرومترها گرفته شده است. قابلیت ویژه میکرومتر لوله ایی، اتصال سایزهای گوناگون به همدیگر و اضافه شدن طول آن خواهد بود.

 کنسور

نوع دیگر، میکرومتر کنسور می باشد. از این میکرومتر برای اندازه گرفتن دقیق ارتفاع، پهنا و عمق درز قوطی ها استفاده می‌شود.

شکل و اندازه خاص این نوع میکرومترها به گونه ای طراحی شده است که می تواند به آسانی اندازه درزهای قوطی کنسرو را بگیرد.

 سیم

ظاهر این میکرومتر سیم بسیار سبیه به میکرومتر کنسرو است. و تنها فرق این مدل آن است که فک ثابت آن ها هم جهت و رو به روی فک متحرک قرار دارد.

سخن اخر

از این وسیله برای اندازه‌گیری دقیق در شغل های مختلف استفاده خواهند شد.

کاربردهای گوناگون، محدوده های قیمتی و برندهای زیاد با توجه به نیاز مشتری در بازار موجود هستند.

از این رو باید آن ها از فروشگاه های معتبری نظیر ایرمتال خریداری کرد؛ به این دلیل که کلیه محصولات و ابزار را به شرط ضمانت و گارانتی در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد.

نظر بدهید