وبلاگ

معرفی انواع قلم حکاکی برای سنگ‌کاری

یکی زیباترین صنایع سنگی «حکاکی یا قلم زنی بر روی سنگ» است. حک کردن طرحی بر روی سنگ به وسیله ابزارهایی مثل قلم های گوناگون صورت می گیرد. هنر حکاکی کاربردهای متنوعی دارند. گاهی طرحی زیبا برای تزئین سنگ و گاهی حک کردن نقشی بر روی اشیا مانند ظروف، زیورآلات، مهر و کتیبه ای بر سر در یک بنا می باشد. در این مطلب قصد داریم راجع به انواع قلم های حکاکی و تخریب برای سنگ صحبت کنیم.

معرفی انواع قلم های تخریب و حکاکی سنگ

قلم‌ های بسیار زیادی وجود دارند که برای امور متفاوت ساخته شده ‌اند. هر نوع قلم ویژگی‌های خاص خود را دارد، که در زیر انوع رایج از قلم ‌های حکاکی و تخریب را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- قلم حکاکی Breakers

از این قلم برای شکستن و طراحی سنگ‌ ها استفاده می ‌شود. این نوع قلم اغلب انتهای صافی دارد و شکل آن بسیار مناسب برای خورد کردن انواع سنگ ها است. طراحی این قلم تخریب بسیار ساده و دقیق بوده به‌ گونه ای که نیروی وارده باعث خواهد شد، سنگ ‌های محکم به‌راحتی شکسته شوند.

"۱-

 

۲- قلم Chisels

قلم Chisels معروف‌ترین و رایج‌ترین قلم برای انواع چکش ها است. از این نوع قلم می‌ توان برای شکستن بتن و سنگ‌ها استفاده کرد. این قلم‌ ها دارای انواع سر تیز و سر پهن هستند که هرکدام کاربرد ویژه ای دارند.

"۲-

 قلم نوک‌تیز

قلم سر تیز به دلیل نوک باریکی که دارد می‌تواند بیشترین نیرو را برای شکستن سنگ وارد کند. اگر ماده مورد نظر سختی بسیار زیادی داشته باشد، بهتر است از این نوع قلم استفاده نمائید.

قلم نوک پهن

از این قلم برای تخریب آسفالت یا بتن استفاده خواهد شد؛ ولی، با این تفاوت که این قلم به قسمت های بزرگ ‌تری نیرو وارد کرده و کار را سریع‌تر پیش می ‌برد.

۳- قلم Cutters

این قلم فقط برای کندن و برش طراحی شده است. شکل کلی قلم شبیه به یک بیل بوده؛ ولی، لبه آن کمی قطور می باشد. کاربرد قلم کاتر برای برش ‌دادن سطح بوده و شکستن سنگ ها از وظایف آن نیست.

لبه آن کمی قطور می باشد. کاربرد قلم کاتر برای برش ‌دادن سطح بوده و شکستن سنگ ها از وظایف آن نیست.
قلم Cutters

کاترها اغلب زمانی استفاده خواهد شد که بخواهید یک بخش از یک سنگ یا ماده را بدون شکستن و قطعه ‌قطعه‌ کردن، برش دهید.

۴- قلم حکاکی و تخریب Spade Bits

این نوع قلم شباهت بیشتری به بیل دارد به همین دلیل به این قلمبیل آسفالت” گویند. این نوع قلم کمی شکننده تر از قلم Cutters، است. این قلم چکش حکاکی و تخریب زیاد مناسب شکستن بتن نمی باشد؛ ولی، با توجه به بافت آسفالت، قدرت بسیار بیشتری برای شکستن آسفالت خواهد داشت. spade bits دهانه حساس ‌تری داشته و اگر روی بتن سخت استفاده شود امکان دارد به آن آسیب رسیده و قدرت شکنندگی خود را از دست بدهد.

۵- قلم تخریب Scoop Shovel Chisel

این قلم چکش تخریب دقیقا یک بیل کامل را در اختیار شما قرار خواهد داد. از این قلم می‌ توانید برای خاک ‌برداری و درست کردن گودال در خاک‌ های یخ ‌زده، خاک ‌های سخت و سفت شده، شن و ماسه و … در حیاط‌ یا محیط کاری خود استفاده نمائید. همان‌طور که گفتیم، شکل این نوع قلم دقیقا مانند بیل بوده و تمام اموری که با بیل می ‌توان انجام داد را با استفاده از این قلم چکش تخریب انجام می ‌شود.

شکل این نوع قلم دقیقا مانند بیل بوده و تمام اموری که با بیل می ‌توان انجام داد را با استفاده از این قلم چکش تخریب انجام می ‌شود.
قلم Scoop Shovel Chisel

۶- قلم Wedges

قلم Wedges دارای نوک پهن و بیل مانندی است اما معمولا آن ها منحنی نیستند. این قلم نیز می ‌تواند همانند بیل عمل کند؛ اما، با این تفاوت که کمی نیروی بیشتری به سنگ و … وارد می‌ کنند و با توجه‌ به نوک آن برای سطح های سخت ‌تر، مناسب ‌تر هستند.

این قلم نیز می ‌تواند همانند بیل عمل کند؛ اما، با این تفاوت که کمی نیروی بیشتری به سنگ و ... وارد می‌ کنند و با توجه‌ به نوک آن برای سطح های سخت ‌تر، مناسب ‌تر هستند.
قلم Wedges

۷- قلم Bushing Tools

از این قلم برای خش ‌انداختن و کوبیدن سطح ها مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند بهتر به یک سطح دیگر بچسبند. قلم ‌های بوشی شکلی بسیار متفاوت و اغلب سطوحی پهن و غیر هموار دارند. این نوع قلم‌ ها دندانه‌ دندانه بوده و شامل برآمدگی ‌هایی هستند که باعث شده روی سنگ ها و مواد حک شود. قلم بوشی چکش تخریب بسیار مقاوم است و اغلب از فولاد نشکن ساخته خواهد شد.

این نوع قلم‌ ها دندانه‌ دندانه بوده و شامل برآمدگی ‌هایی هستند که باعث شده روی سنگ ها و مواد هک شود. قلم بوشی چکش تخریب بسیار مقاوم است و اغلب از فولاد نشکن ساخته خواهد شد.
قلم Bushing Tools

کاربرد دیگر این نوع قلم های حکاکی و تخریب در برطرف کردن برآمدگی ‌ها و هموار سازی سطوح معمولی یا بتنی می باشد. این قلم با توجه‌ به مساحت بالا و دندانه ‌های آن ویژگی هموار سازی زیادی را دارد. در کف ‌سازی‌ های ساختمان ‌ها و هوار کردن طرح های حکاکی استفاده خواهد شد.

۸- قلم حکاکی Drivers

قلم درایور نوعی دیگر از انواع قلم های حکاکی و تخریب می باشد که با توجه‌ به فنجانی شکل بودن انتهای آن، کاربرد های زیادی دارد. این قلم برای راندن یا فشردن اجسام به داخل زمین یا سطحی مناسب است.

انتهای فنجانی قلم به ‌عنوان یک نگه دارنده عمل خواهد کرد و جسم را درحالی‌که به سطح های مختلف فرو می برد، در جای خود ثالت نگه می ‌دارد.

قلم درایور نوعی دیگر از انواع قلم های حکاکی و تخریب می باشد که با توجه‌ به فنجانی شکل بودن انتهای آن، کاربرد های زیادی دارد.
قلم Drivers

این قلم دارای انواع مختلفی است. اگرچه بیشتر آن ‌ها تقریبا یک‌ شکل بوده و انتهای آن ‌ها فنجانی شکل می باشد.

۹- قلم حکاکی Tampers

این قلم جهت سازماندهی مواد سست در گوشه ‌های تنگ که دسترسی امکان ندارد و همچنین برای فشردن موادی مانند سیمان و … مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

"قلم

قلم tampers هنگامی که سطح برآمدگی محکم نشده و به قسمتی از سطح تبدیل نشود. کار خود را متوقف نخواهد کرد. این قلم برای کوبیدن استفاده می‌ شود و اغلب دارای سطوح مربع شکل، گرد و صاف هستند.

10- قلم حکاکی Scrapers

این نوع قلم یکی از رایج ‌ترین قلم‌ های چکش تخریب و حکاکی می باشد. که استفاده‌ های زیادی از آن می توان کرد.

قلم Scrapers اغلب دارای لبه ‌هایی نازک و پهن بوده که برای ازبین ‌بردن کاشی، لایه‌های نازک، کف‌پوش ‌های چوبی، فرش و غیره استفاده خواهد شد.

"<yoastmark

کلام آخر

قلم چکش تخریب و حکاکی اصلی ‌ترین بخش هر چکش تخریب می باشد.

یادگیری و انتخاب درست هر نوع قلم و استفاده مناسب در مکان صحیح از هر قلم، بسیار مهم است.

ابزارآلاتی که در این مقاله معرفی شدند، در فروشگاه ما موجود بوده. در صورتی که قصد خرید داشته و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در مجموعه ایرمتال با شماره تماس 66721249-021  آماده ارائه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند.

نظر بدهید