وبلاگ

همه نکاتی که لازم است قبل از تهیه مینی فرز و دستگاه پولیش بادی بدانید

آیا تا به حال برایتان سوال پیش آمده که دستگاه‌هایی مانند مینی فرز بادی و پولیش بادی چه هستند و چه کاربردی دارند؟

اگر پاسخ این سوال برای شما هم جالب است با این مقاله با ما همراه شوید.

مینی فرز ابزاری پرکاربرد است که برای حذف اضافه‌های آهن یا موارد مشابه آن از سطح فلزات، چوب‌ها و سنگ‌ها به کار می‌رود.
مینی فرز

مینی فرز بادی

مینی فرز ابزاری پرکاربرد است که برای حذف اضافه‌های آهن یا موارد مشابه آن از سطح فلزات، چوب‌ها و سنگ‌ها به کار می‌رود. در واقع صیقل‌زنی و پاکسازی سطوح، سنگ‌زنی و برش سطوح از کاربردهای اصلی این تجهیز است. مینی فرز بادی یک ابزار بادی است که مانند همه‌ی ابزارهای بادی، انرژی موردنیاز خود را طریق نیروی باد به وسیله‌ی یک کمپرسور به دست می‌آورد.
استفاده از این ابزارها به دلیل وزن کمی که دارند، برای اپراتورها راحت‌تر است. این دستگاه‌ها برخلاف فرزهای سنتی، ایجاد جرقه نمی‌کنند و در نتیجه ایمنی بیشتری دارند.

انواع مینی فرزهای بادی

1- فرز مینیاتوری
این دستگاه برای حکاکی و طراحی روی سطوح به کار رفته و بیشترین کاربرد آن در صنعت چوب است. منبت کاری، سنباده کاری و حکاکی تنها بخشی از کابردهای این ابزار فوق‌العاده است. در تصویر زیر می‌توانید این ابزار را ببینید.

فرز مینیاتوری برای حکاکی و طراحی روی سطوح به کار رفته و بیشترین کاربرد آن در صنعت چوب است
فرز مینیاتوری

2- فرز انگشتی بادی

از این ابزار بیشتر در تعمیرگاه‌ها و صنایع فلز، چوب و سنگ استفاده می‌شود. این دستگاه تنوع نسبتا زیادی دارد و در سه مدل گلو کوتاه، گلو متوسط و گلو بلند وجود دارد.

از این مینی فرز انگشتی بیشتر در تعمیرگاه‌ها و صنایع فلز، چوب و سنگ استفاده می‌شود.
فرز انگشتی بادی

فرزهای انگشتی به دو دسته‌ی مختلف فرز انگشتی مستقیم و فرز انگشتی سر کج تقسیم می‌شوند.

فرز انگشتی مستقیم متداول‌ترین نوع این ابزارآلات است و همان طور که از نامش پیدا است درایو آن در امتداد بدنه قرار دارد.

فرز انگشتی مستقیم متداول‌ترین نوع این ابزارآلات است و همان طور که از نامش پیدا است درایو آن در امتداد بدنه قرار دارد.
فرز انگشتی سرکج

در فرز انگشتی سرکج که در شکل زیر نمایش داده شده است، درایو نسبت به بدنه دارای زاویه خاصی است که عموما به دو زاویه 90 درجه و 115 درجه ساخته می‌شود.

سنگ فرز بادی

این ابزار فاقد موتور الکتریکی است. در این دستگاه صفحه گردان با ورود هوای فشرده از کمپرسور، به حرکت در می‌آید.

انواع مینی فرز بادی

1- برقی
این نوع فرز با استفاده از کابل برق به پریز برق وصل شده و موتور دستگاه را راه می‌اندازد. این مدل نسبت به نوع شارژی که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد، قیمت مناسب تری دارد.

2- شارژی
این ابزار فاقد سیم بوده و انرژی خود را از طریق باتری به دست می‌آورد. کار با آن به علت عدم وجود سیم برق و لوازم اضافی آسان‌تر است ولی قیمت نسبتا بالاتری دارد.

نحوه کار مینی فرز بادی

در این ابزارها یک شلنگ باد که معمولا سازی 8/3 اینچی دارند، به ورودی هوا وصل می‌شود. اپراتور با فشار دادن شاسی باد را به داخل دستگاه وارد می‌کند. باد خارج شده از کمپرسور دارای قدرت زیادی بوده و روتور را به حرکت درمی‌آورد و با وارد کردن فشار به پره‌ها، روتور را به حرکت در می‌آورد. این انرژی از طریق شفت به درایو منتقل شده و آن را به حرکت درمی‌آورد.

پولیش بادی چیست؟

این ابزار گزینه‌ی مناسبی برای ترمیم کردن آسیب به بدنه‌ی خودروها، از بین بردن زنگ زدگی و خط و خش بر روی تجهیزات مختلف است. به فرآیند از بین بردن خط و خش و براق کردن سطح، پولیش گفته می‌شود. فرآیند پولیش به دو حالت دستی و ماشینی انجام می‌شود که برای حالت ماشینی آن از ابزارهایی مانند پولیش بادی استفاده می‌‍‌شود. این فرآیند عموما پس از رنگ‌آمیزی و خشک شدن سطح، برای براق و صاف شدن سطح رنگ شده انجام می‌شود.
عملیات پولیش علاوه بر این که ظاهر بهتری به دستگاه می‌دهد، طول عمر رنگ را افزایش داده و باعث دوام و ماندگاری بیشتر آن می‌شود.

دستگاه پولیش بادی، مانند تمامی ابزرآلات بادی، نسبت به نمونه‌های سنتی وزن سبکی داشته و از ایمنی بیشتری برخوردار است و با مکانیزم آسان کار خود، فعالیت اپراتور را تسهیل می‌نماید.

پولیش بادی چیست؟ این ابزار گزینه‌ی مناسبی برای ترمیم کردن آسیب به بدنه‌ی خودروها، از بین بردن زنگ زدگی و خط و خش بر روی تجهیزات مختلف است. به فرآیند از بین بردن خط و خش و براق کردن سطح، پولیش گفته می‌شود.
پولیش بادی
موارد استفاده از پولیش بادی

1- خط و خش ناشی از تصادف
2- وجود جسم خارجی مانند قیر یا آسفالت بر روی بدنه خودرو
3- سوختگی رنگ خودرو بر اثر در معرض آفتاب قرار گرفتن در مدت زمان طولانی. البته این حالت برای زمانی است که آفتاب سوختگی چندان عمیق نباشد و تنها لایه‌ی اول رنگ را خراب کرده باشد.

پد پولیش بادی

پد وسیله‌ای است که سنباده بر روی آن نصب شده و سپس روی دستگاه سوار می‌شود. برای ساخت صفحه پولیش غالبا از پلاستیک فشرده یا فلز استفاده می‌شود تا بتوانند در برابر ضربه مقاومت کنند و همچنین عمر طولانی‌تری داشته باشند.
پدها معمولا از درجه‌های سختی متفاوتی برخوردار هستند. این پدها که در نمونه‌های سخت و نرم ساخته می‌شوند، هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. پدهای زبر عموما برای لایه برداری به کار رفته و برش‌های عمیقی ایجاد می‌کند.

همراه با این نوع پدها از خمیر ریز دانه استفاده می‌شود. پدهای اسفنجی متوسط برای مراحل میانی پولیش کاری و با خمیر دانه متوسط به کار می‌روند. نرم‌ترین پدها برای مراحل نهایی مناسب هستند و با خمیرهایی به نام خمیر پایان نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع پد

1- پد پشت کرکی
2- پد اوربیتال در دو نوع سوراخ‌دار و بدون سوراخ در سایزهای 150-125 میلی‌متر
3- پد پلاستیکی
4- پد آلومینیومی
5- پد الماسه که برای فارسی‌بر کردن سرامیک و سنگ به کار می‌روند تا مانع از لب‌پر شدن لعاب موجود بر روی سرامیک شوند.

سخن آخر

ابزارآلاتی که در این مقاله معرفی شدند، در فروشگاه ما موجود بوده و در صورتی که قصد خرید داشته و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در مجموعه ایرمتال با شماره تماس 66721249-021 و آدرس ایمیل info@abzarashkan.ir آماده ارائه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند.

 

نظر بدهید