وبلاگ

معرفی جامع مهره پرچ‌ کن بادی در ایرمتال

پرس پرچ پنوماتیکی یا مهره پرچ کن بادی برای متصل کردن دو قطعه فلزی نازک مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه های بادی نیروی کار خود را از باد دریافت می کنند. به این معنی است که ابزار الات بادی نیروی محرک خود را از باد تامین خواهند کرد. در این دستگاه ها هوای موجود در محیط توسط کمپرسور جمع شده و در مخزن، نگه داری و فشرده می شود، هوای فشرده در واقع نیروی محرک این ابزار ها است.

معرفی مهره پرچ کن بادی

مهره پرچ‌ کن بادی وسیله ‌ای بسیار مقاوم و محکم است و از قوی ‌ترین آلیاژ‌های فلزی ساخته می‌شود. از این ابزار مواقعی استفاده می‌شود که سرعت عمل بالا در اولویت باشد. این وسیله در افزایش سرعت عمل بسیار موثر خواهد بود و علاوه بر افزایش سرعت عمل، کار با آن بسیار راحت و آسان می باشد.

مهره پرچ‌ کن بادی وسیله ‌ای بسیار مقاوم و محکم است و از قوی ‌ترین آلیاژ‌های فلزی ساخته می‌شود. از این ابزار مواقعی استفاده می‌شود
مهره پرچ کن بادی

مزایای استفاده

⦁ بسیار خوش دست است.
⦁ افضای بسیار کم را اشغال می کند.
⦁ برای کلیه مواد و آلیاژها قابل استفاده می باشد.
⦁ دارای ویژگی تنظیم فشار کورس در مدل‌ های مختلف این دستگاه
⦁ داشتن استاندارد‌های امپریال و آمریکا
⦁ تعمیر و نگهداری از آن آسان است.
⦁ دارای قابلیت ثابت نگه داشتن تنظیمات برای استفاده در دفعات بعدی درصورت یکسان بودن نوع مواد می باشد.

کاربرد مهره پرچ کن بادی

این ابزار در صنایعی مانند خودروسازی، کشتی‌رانی، هوا و فضا و دیگر صنایعی که حجم کار و سرعت بالا هستند، کاربرد زیادی داشته است. در چنین صنایعی که سرعت عمل بالا اهمیت زیادی دارد، استفاده از مهره پرچ کن دستی بسیار کار اشتباهی خواهد بود.

مهره پرچ کن دستی هم دارای سرعت عمل پایین می باشد و زمان بیشتری نیاز دارد که باعث افزایش خستگی کاربر می ‌شود، اما در مقابل مهره پرچ کن بادی به هیچ عنوان کاربر را خسته نمی‌کند و خلاف مهره پرچ کن دستی، باعث افزایش سرعت عمل و کاهش زمان انجام کار خواهد شد.

موارد استفاده

  •  از مهره پرچ کن بادی در یخچال سازی، تولید تجهیزات زمین و سالن‌ های بازی، لوازم اداری و دوچرخه سازی استفاده می ‌شود.
  • این ابزار در صنعت خودروسازی کاربرد دارد که برای اتصال اجزا به داشبورد و پوشش دیواره موتور به‌کار می ‌روند.
  • روی چهارچوب و شاسی خودرو از مهره پرچ جهت اتصال گلگیر، اسپویلر (بال عقب)، باربند و رادیاتور استفاده خواهد شد.
  • در صنعت هوا و فضا، دسته‌ های صندلی و اجزای کابین داخل هواپیما به وسیله مهره پرچ متصل می شود.
  • مهره پرچ کن بادی در ساخت خودرو‌های نظامی و صنایع دفاعی نیز بسیارکاربرد دارد.
  • در صنایع پلاستیکی که امکان بستن چفت یا جوشکاری نیست، برای از مهره پرچ استفاده می کنند.

انواع مهره پرچ کن بادی

این پرچ کن ها به دو نوع چرخشی و کششی در بازار موجود می باشند. این ابزار برای آویز کردن مهره به مندریل می چرخد و بعد از آن مندریل را می کشد تا مهره به اندازه مورد نظر جمع شود. سپس ابزار به یک کورس تنظیم شده به طوری که مهره در اتمام کار محکم شود. کورس نیروی پرچ کن قابل کنترل است و به طول مهره و قطر ضخامت کار قابل تغییر می باشد.

این پرچ کن ها به دو نوع چرخشی و کششی در بازار موجود می باشند.

پرچ کن دستی

علاوه بر پرچ کن های بادی، پرچ کن های دستی هم وجود دارند که به دلیل استفاده از آلیاژ مناسب در آن، بدنه این دستگاه استحکام بالایی دارد و همچنین به دلیل سبک بودن و حمل راحت کاربرد فراوانی خواهند داشت. توجه داشته باشید که اگر دنبال کارایی زیاد و مداوام پرچ کن نیستید این مدل پرچ کن انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. مهره پرچ کن دستی دارای دو نوع ساده و دو دسته ای می باشد.

پرچ کن ساده

این نوع پرچ کن دستی، دارای دو دسته است که مثل انبر به هم متصل هستند، این ابزار بیشتر در خانه و مصارف نیمه صنعتی استفاده می شود. پرچ کن های دستی دارای 4 نازل متفاوت بوده و سایز این نازل ها عددی بین 2.4 الی 4.8 میلی متر خواهد بود، به این نکته توجه داشته باشید که باید اندازه نازل با توجه به جنس قطعه و ضخامت آن انتخاب بشود.

دستگاه پرچ کن دو دسته ای

این نوع پرچ کن قوی تر و محکم تر می باشد، به دلیل داشتن قدرت بالا، این دستگاه بیشتر برای پرچ کردن ورقه های فولادی، استیلی، آلومینیومی، برنجی، مسی و … مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت این ابزار با دستگاه پرچ کن ساده این می باشد که دستگاه پرچ کن دو دسته ای دارای دسته هایی بلند بوده که همین امر باعث می شود نیروی بیشتری به سر آن منتقل شود.

تفاوت بین مهره پرچ کن بادی اتومات و نیمه اتومات

سیستم کار مهره پرچ کن بادی اتومات و نیمه اتومات به طور کلی به صورت زیر می باشد:
مهره پرچ کن بادی دستگاه ای بسیار مفید و مناسب برای پرچینگ مهره روی انواع قطعات خواهد بود تا بتوان به راحتی پیچ را روی قطعه ای بسته و نیازی دیگر به جوش مهره روی قطعه نیست. نحوه کار کرد آن به این صورت می باشد که در سوراخ ایجاد شده پرچ را قرار داده و مندریل ابزار را درون مهره قرار می دهیم و سپس با فشار ماشه مهره را درون قطع کار پرچ می کند، که به دو صورت اتومات و نیمه اتومات عرضه می شود.

مزایای دستگاه بادی نیمه اتومات:

⦁ هزینه نگهداری پایین دارد.
⦁ قیمت بسیار مناسب.

معایب دستگاه های بادی نیمه اتومات:

⦁ زمان پرچ کردن مهره طولانی می باشد.
⦁ بخاطر مکانیکی بودن مندریل دارای اصطحلاک بالا است.
⦁ به علت قیمت پایین دستگاه در ایران، کیفیت قطعات آن پایین است.

مهره پرچ کن بادی دستگاه ای بسیار مفید و مناسب برای پرچینگ مهره روی انواع قطعات خواهد بود تا بتوان به راحتی پیچ را روی قطعه ای بسته و نیازی دیگر به جوش مهره روی قطعه نیست.

مزایای دستگاه های بادی تمام اتومات:

⦁ دستگاه دارای کیفیت بالا است.
⦁ به علت اتوماتیک بودن مندریل دارای اصطحلاک پایین می باشد.
⦁ قدرت بالا را برای مهره های m12 دارد.
⦁ به علت اتوماتیک بودن کلیه مراحل سرعت بالایی را برای پرچ کردن مهره دارد.

معایب دستگاه های بادی تمام اتومات:

⦁ دارای قیمت بالا می باشد.
⦁ دستگاه نسبت به تغییر زاویه هنگام پرچ کردن مهره حساس می باشد.
⦁ کمبود قعات یدکی دستگاه در ایران.
⦁ مندریل های مصرفی آن دارای قیمت بالایی هستند.

سخن پایانی

این مطلب سعی در معرفی مهره پرچ کن ها و انواع آن از نظر جنس، کاربرد مصرفی و …. داشته و شما را در شناخت بهتر و استفاده آگاهانه تر از این ابزار راهنمایی می کند.

ابزارآلاتی که در این مقاله معرفی شدند، در فروشگاه ما موجود بوده. در صورتی که قصد خرید داشته و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در مجموعه ایرمتال با شماره تماس 66721249-021  آماده ارائه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند.

نظر بدهید