وبلاگ

پاسخ به سه سوال اساسی کولیس چیست؟ کاربرد های آن و نقش آن در صنعت

پاسخ به سه سوال اساسی

کولیس ها‌ ابزاری برای اندازه‌گیری ابعاد پیچیده اجسام و اشیایی می باشد. که با خط‌ کش، متر نواری یا بقیه ابزارهای اندازه‌گیری قابل اندازه گیری نبوده. و این اندازه گیری شامل عمق، ابعاد داخلی و خارجی می شود. علاوه بر این موارد، کولیس ها ابزاری محبوب و مهم برای مهندسان صنایع چوب و نجارها بوده؛ به خاطر این که با استفاده از انواع آن می ‌توان اندازه گیری را در حدی بسیار دقیق و درست انجام داد.

در ادامه به بررسی انواع و کاربرد هر کدام پرداخته ایم. از این رو اگر برای شما عزیزان سؤال و ابهامی از این موضوع ایجاد شد یا می خواهید انواع مختلف این محصول را بخرید، می توانید با کارشناسان ماهر و مجرب مجموعه ایرمتال تماس حاصل فرمایید.

ابزار اندازه گیری چیست؟

کولیس ابزار اندازه گیری دقیقی می باشد. که از آن برای اندازه گیری قطر طول داخلی و خارجی و عمق استفاده خواهد شد.  مدل های مختلفی در بازار موجود است. که برای کارهای مهندسی، پزشکی و … بسیار استفاده می شود. کولیس ها ابعاد را به طور مستقیم و با دقت بسیار زیادی اندازه گیری خواهند کرد. و راه و روش خواندن کولیس در اندازه ها به نوع و مدل سنجش آن بستگی خواهد داشت.

کارایی و کاربرد

سازوکار کولیس ها در صنایع به دلیل اندازه گیری های دقیق و صحیح، بسیار زیاد خواهد بود. شما می توانید کارایی این محصول را در شغل های گوناگون مشاهده نمائید. سازه های چوبی در نجاری بدون استفاده از ابزار کولیس نامیزان خواهد بود. نجاران برای اندازه گیری دقیق و صحیح از این ابزار استفاده می نمایند.

از دیگر کارایی کولیس در آزمایشگاه ها برای اندازه گیری لوازم و ابزار داخلی آزمایشگاهی خواهد بود؛ چون که بعضی از آزمایش ها بر ابعاد اجسام و اشیا نیز تاثیر خواهند گذاشت. در ساخت و تولید لوازم و ابزار پزشکی برای اندازه گیری بسیار دقیق از کولیس استفاده می شود. لوازم ها و تجهیزاتی که کوچک و بزرگ بودن میلی متری آن ها سبب آسیب و صدمه جسمانی خواهد شد باید از دستگاه اندازه گیری کولیس استفاده شود.

کاربرد دیگر کولیس در ساخت و تولید لوازم های یدکی خودرو خواهد بود. قطعات و لوازم یدکی در اندازه ها و سایزهای یکسان تولید می شوند. به همین خاطر برای تولید لوازم یدکی با ابعاد یکسان و دقیق به ابزار کولیس نیاز دارید.

انواع کولیس

از انواع کولیس برای اندازه گیری درست و بسیار نزدیک قطعات ساخته شده یا هر چیزی که می خواهیم اندازه بگیرید، استفاده می شود. انواع گوناگون کولیس ها، طبق شکل ظاهری، کاربرد، دﺳﺘﮕﺎه یکاهای اندازه گیری یا سیستم های اندازه گیری (مانند سیستم متریک و اینچی) دسته بندی خواهند شد که عبارتند از:

  •  ورنیه
  •  ساعتی (عقربه‌ای) یا آنالوگ
  • دیجیتال

در این قسمت توضیح مختصری درباره انواع آنالوگ و دیجیتال داده ایم. از این رو برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کولیس انواع سایز ها و کارایی آن ها می توانید با کارشناسان ماهر مجموعه ایرمتال تماس بگیرید.

کولیس دیجیتال

یکی از مدرن ترین انواع، کولیس دیجیتالی می باشد. مدل دیجیتالی دارای عقربه نبوده و بر روی مدل دیجیتال یک صفحه نمایشگر قرار داده شده که طول و مسافت را به صورت دیجیتالی و دقیق اندازه گیری خواهد کرد. کولیس دیجیتالی نسبت به سایر انواع محاسبه دقیق تر و درست تری را انجام می دهد. با کمک مدل دیجیتال هر شخصی می تواند طول اجسام را به راحتی طبق متر، اینچ ، فوت و … اندازه گیری نماید.

ورنیه

طراحی کولیس ورنیه همانند مدل دیجیتال آن است ولی در آن از سیستم اندازه‌گیری الکترونیکی و صفحه نمایش LCD استفاده نشده است.

در این مدل از فک ‌های اندازه‌ گیری داخلی و خارجی و میله عمق برای اندازه‌گیری عمق استفاده شده است. این ابزار مقیاس امپریال (اینچ) و متریک (میلی‌ متر) را دارد.

کولیس ساعتی یا عقربه ای یا آنالوگ

کولیس‌ ساعتی یا آنالوگ نظیر کولیس‌ ورنیه مقیاس اصلی و اساسی دارند ولی مقیاس متحرک آن صفحه ‌ای‌ شکل بوده که این صفحه به شکل ساعت عقربه ‌دار می باشد و استفاده از ابزار را ساده‌ تر و راحت تر خواهد کرد؛ به خاطر این که عقربه آن مقادیر و میزان اندازه‌گیری را بر حسب صدم میلی ‌متر نشان خواهد داد. اعداد اعشاری کامل در مقیاس اصلی این کولیس با رزولوشن 0.01 است.

مدل پرگاری

کولیس پرگاری برخلاف سایر کولیس ها ویژگی اندازه گیری نداشته. و تنها برای خط انداختن بر روی چوب و یا فلز استفاده خواهد شد. که برای مقایسه فاصله ها و مسافت استفاده می شود.

مدل فنردار

کولیس فنردار مشابه مدل پرگاری بوده. با این تفاوت که از مدل فنردار برای خط انداختن استفاده نخواهد شد. و از آن می توان به عنوان اندازه گیری استفاده کرد. ولی برای اندازه گیری با این مدل، باید از خط کش نیز کمک بگیرید. چون که مدل فنردار دارای درجه بندی نمی باشد.

مدل عمق سنج

از این کولیس عمق سوراخ‌ ها، شکاف‌ ها، پله‌ ها، حفره ‌ها و شیارها را با یک اسپیندل اندازه‌گیری خواهند کرد. اسپیندل با چرخاندن انگشتان قابل تنظیم بوده تا میله یا نوارها به پایین حفره برخورد نماید. بعد از تماس میله با انتهای سوراخ، خواندن ابعاد به ‌صورت دیجیتالی یا دستی امکان ‌پذیر خواهد بود.

کولیس های چرخ دنده

از کولیس های چرخ‌ دنده برای اندازه ‌گیری دقیق دندانه ‌های چرخ‌ دنده استفاده خواهد شد. مقیاس عمودی عمق دندانه‌ ها را از بالا تا خط گام و مقیاس افقی ضخامت دندانه ‌ها را در خط گام اندازه‌گیری می نمایند. کولیس های چرخ‌ دنده اینسایز در انواع ساده و دیجیتال تولید و ساخته می ‌شود.

مدل چاقویی

طراحی و ظاهر مدل چاقویی به‌ نوعی بوده که برای اندازه ‌گیری‌ های داخلی در قسمت هایی که دسترسی به آن ها دشوار است، مناسب می باشند. تنظیم صفر در هر موقعیت و محیطی انجام خواهد شد و تبدیل اندازه‌ گیری نسبی و مطلق و تبدیل میلی‌ متر به اینچ هم در این محصول امکان ‌پذیر خواهد بود.

سخن اخر

کولیس کاربرد اندازه‌گیری دقیقی را دارند و در شغل های گوناگونی از آن ها استفاده خواهند کرد. در انواع سایزها با کارایی های گوناگون، محدوده قیمتی و برندهای متعدد با توحه به نیاز مشتری در بازار وجود دارند. از این رو باید آن ها از فروشگاه های بزرگ و معتبری نظیر ایرمتال خریداری نمود؛ به این خاطر که تمام محصولات و ابزار در صفحه خود را به شرط تضمین اصالت و گارانتی در اختیار مشتریان قرار خواهد داد.

 

 

نظر بدهید