وبلاگ

منگنه و میخکوب بادی

منگنه و میخکوب بادی چه ابزاری هستند و کاربردهای هر کدام در کجاست؟

منگنه و میخکوب بادی

منگنه و میخکوب بادی 2 ابزار بسیار پرکاربرد در صنعت نجاری، مبل‌سازی، کابینت‌کاری و سایر حرفه‌های صنعت چوب هستند.

این 2 ابزار بادی در کلیه کارهای مرتبط با صنعت چوب بسیار پرکاربرد و محبوب است.

به‌طور کلی ابزارهای بادی یا پنوماتیک (Pneumatics) که به ابزارهای خط مونتاژ و خط تولید نیز معروف هستند به دلایل مزیت‌های فراوانشان بسیار پرکاربردتر از سایر ابزار آلات مشابه خود هستند. مزیت منگنه و میخکوب های بادی نسبت به مدل‌های برقی یا شارژی این است که ابزارهای بادی ساختاری ساده‌تر داشته، در نتیجه استهلاک پایین‌تری دارند.

تقریباً هیچ ابزاری وجود ندارد که نوع بادی آن تولید نشده باشد.

تنوع و کاربرد بالای ابزارهای بادی باعث شده است که از آن چه در مصارف کوچک و خانگی و چه در مصارف بزرگ و صنعتی بتوان استفاده کرد.

در خطوط تولید بزرگ‌ترین کارخانه‌ها معمولاً از ابزارهای بادی جهت ساخت و مونتاژ استفاده می‌گردد.

ساختار منگنه و میخکوب بادی

این 2 ابزار نیز مانند سایر ابزار آلات بادی ، با استفاده از یک پمپ باد مرکزی (کمپرسور) هوای محیط را مکیده و هوای فشرده شده را در یک مخزن بزرگ ذخیره می‌کند. سپس این هوای فشرده، توسط لوله فلزی یا شیلنگ تا قسمت‌های مورد نیاز دستگاه هدایت شده تا قوای لازم برای تغذیه ابزار بادی را تأمین نماید. معمولاً ابزارهای بادی بسیار قدرتمندتر و کم هزینه‌تر از ابزارهای برقی هستند و کاربرد آن‌ها در صنایع و مشاغل گوناگون، بسیار زیاد است.

انواع میخ مورد استفاده در میخکوب بادی

  • میخ‌های شانه‌ای: به آن دسته از میخ‌هایی گفته می‌شود که با چسبی مخصوص، به صورت شانه و در یک ردیف، به هم چسبانده می‌شوند و به سادگی قابل جدا شدن باشند.
  • گیج‌ها: استانداردهایی صنعتی هستند که تولیدکنندگان موظف به رعایت آن‌ها در تولید محصول مورد نظر می‌باشند.

انواع میخکوب های مورد استفاده در صنعت چوب:

میخکوب اس کا  (SK)

میخکوب تیپو

میخکوب تی

میخکوب کپسولی

منگنه کوب نوک بلند

میخکوب دوپایه

میخکوب نواری

استوپ بادی (دوکاره)

میخکوب پشت قاب زن و پلاک زن

نکته بسیار حائز اهمیت و کاربردی برای استفاده از منگنه و میخکوب بادی

 از آنجا که منگنه و میخکوب های بادی و به طور کلی ابزار آلات بادی با هوای فشرده کار می‌کنند، این هوای فشرده در طی فرایند متراکم شدن، معمولاً حاوی قطراتی از آب خواهند بود.

رطوبت یکی از عوامل مهم در از بین بردن و کاهش طول عمر ابزارهای بادی است.

علاوه بر آن، قطعات داخلی در لحظه شلیک، فشار و اصطکاک زیادی را متحمل می‌شوند.

برای جلوگیری از زنگ زدن قطعات داخلی و همچنین روان کار کردن ابزار، باید دستگاه را به طور مداوم روغن کاری کنید. میزان این روغن کاری، بسته به توصیه کارخانه سازنده نسبت به نوع ابزار و حجم کاری که دستگاه انجام می‌دهد، متفاوت است.

در دفترچه راهنمای هر ابزار توصیه‌های نگهداری از ابزار درج می‌شود که شما با مطالعه آن متوجه میزان روغن مورد نیاز می‌شوید تا در  ورودی هوای فشرده ابزار ریخته و راندمان و عمر دستگاه را بهبود دهید. البته فراموش نکنید که زیاده‌روی در این کار باعث نشت روغن در شلیک‌ها و کثیفی کار خواهد شد و امری غیرضروری است.

نظر بدهید