وبلاگ

قیچی مفتول بر

قیچی مفتول بر: قیچی مفتول بر چیست و انواع مختلف آن کدام است؟

با قیچی های مفتول بر بیشتر آشنا شویم

قیچی مفتول بر یکی از ابزار هایی است که برای برش انواع زنجیر، پیچ، قفل، فنس و هر گونه قطعه فلزی ای با ضخامت های مختلف استفاده می شود. قیچی های مفتول بر ها از دسته های بلندی استفاده کرده و همانند قیچی عمل می کنند. طول بلند دسته های آن ها موجب می شود تا نیروی وارد شده به قطعه افزایش یابد. یعنی هر چه طول دسته قیچی های مفتول بر افزایش یابد میزان نیرویی که به قطعه مورد نظر وارد می شود نیز به همان نسبت بیشتر خواهد شد. در این مقاله از سری مقالات ایرمتال قصد داریم تا شما را با مشخصات اصلی قیچی مفتول بر و همچنین کاربرد ها و مدل های مختلف آن آشنا کنیم.

قیچی مفتول بردلایل استفاده از مفتول بر چیست؟

قیچی های مفتول بر و یا به اختصار مفتول بر یکی از ابزارآلاتی که در جعبه ابزار بیشتر افرادی که کارهای صنعتی می کنند یافت می شود. از این قیچی های قدرتمند برای بریدن انواع زنجیر، پیچ ها و مهره ها، انواع توری و هر گونه قطعه فلزی ضخیم استفاده می شود. این ابزار ها یک راه ساده، کم هزینه، سریع و بهینه برای بریدن اجسام سخت و سفت هستند. ساختار آن ها به گونه ای طراحی شده که با کمترین مقدار نیرو بیشترین فشار را به محل تیغه وارد کند. هر چه دسته های مفتول بر بلند تر باشد میزان نیرویی که خروجی می دهد افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید – آچار شلاقی چیست ؟

دلایل استفاده از مفتول بر چیستمفتول بر چه چیزهایی را می برد؟

به خاطر نحوه طراحی خود این قیچی ها قادر هستند تا با کمترین فشار وارده بیشترین نیرو را به قطعه مورد نظر وارد کرده و به راحتی اجسام ضخیم و فلزی را ببرند. به عنوان مثال یک مفتول بر معمولی قادر است بازدهی ای برابر 20 کیلو نیوتون داشته باشد. در حالی که این مقدار نیرو تنها با تحمیل یک نیرو 250 نیوتونی توسط قیچی به جسم مورد نظر وارد می شود. همین ویژگی موجب شده تا این ابزارآلات برای برش دادن انواع فلزات و جسم های سخت نظیر:

  • سیم ها و کابل ها
  • زنجیر ها
  • قفل ها
  • پیچ ها و مهره ها
  • توری ها
  • لوله ها
  • ورقه های فلزی

مناسب و قابل استفاده باشد. می توان گفت که تقریبا هر نوع فلز با هر ضخامتی را می توان به کمک مفتول بر برش داد. البته باید توجه داشت که مدل و اندازه قیچی نیز در این کار بسیار تاثیر گذار است.

کاربردهای قیچی مفتول برانواع قیچی های مفتول بر

مفتول بر ها معمولا دارای شکل ها و طراحی های مختلفی هستند. تفاوت عمده آن در شکل تیغه آن ها است که موجب می شود کاربردهای قیچی متغیر باشد. در ادامه رایج ترین مدل های مفتول بر ها را معرفی خواهیم کرد.

  1. مفتول بر وسط تیز
  2. مفتول بر زاویه دار
  3. مفتول بر های رومیزی
  4. مفتول بر کف چین

مفتول بر وسط تیز چیست؟

این دسته از رایج ترین و ساده ترین نوع مفتول بر ها هستند. تیغه های آن هم فاصله هستند. هر دو لبه از تیزی بالایی برخوردارند و همین امر باعث می شود تا برای برش انواع فلزات و جسم های سخت مناسب باشند.

بیشتر بخوانید – بکس بادی چیست ؟ 

مفتول بر وسط تیزمفتول بر کف چین چیست؟

از این مدل ها برای دادن برش بر روی سطوح صاف استفاده می شود. در این نوع تنها یک لبه تیز بوده و لبه دیگر تخت است. مفتول بر های کف چین برای برش قطعه از کف بسیار ایده آل هستند. از موارد استفاده آن هم می توان به میخ ها و پیچ هایی که از یک سطح بیرون زده اند اشاره کرد.

مفتول بر کف چینمفتول بر زاویه دار چیست؟

این دسته از قیچی های مفتول بار دارای سری زاویه دار هستند. در این مدل تیغه ها دارای زاویه ای بین 25 تا 35 درجه دارند. همین ویژگی آن ها باعث شده تا در مکان های تنگ و کوچک بسیار مفید باشند.

مفتول بر زاویه دارمفتول بر رومیزی چیست؟

همانطور که از اسم آن ها پیداست می توان آن ها را بر روی میزهای کارگاهی قرار داد. این مدل برای کسانی که مدام از مفتول استفاده می کنند و قصد دارند تا جایی ثابت را برای قیچی داشته باشند مناسب است.

مفتول بر رومیزیویژگی های یک مفتول بر خوب چیست؟

اولین نکته ای که باید در هنگام خرید مفتول بر ها باید به آن توجه کرد ظاهر و طراحی ارگونومیک آن ها است. طراحی ارگومینیک موجب می شود تا کاربر هنگام کار با ابزار راحتی و کنترل کافی را داشته باشد. همچنین باید وزن ابزار نیز مناسب باشد. قیچی های سنگین موجب خستگی دست و بدن هنگام کار شده و کارایی شما را کم می کنند. بنابراین اگر بخواهیم ویژگی های یک مفتول بر خوب و مناسب را دسته بندی می کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی ارگونومیک
  • طول دسته مناسب
  • تیغه ها مستحکم و مقاوم
  • دارا بودن اهرمی قدرتمند
  • دسته های خوش حالت و پر قدرت از جنس فولاد
  • داشتن روکش های مناسب بر روی دسته ها برای جلوگیری از تعریق و لیز خوردن دستان

قیچی مفتول برسخن پایانی

قیچی مفتول بر یکی از پرکاربردترین و پر استفاده ترین ابزار ها برای برش اجسام سخت نظیر فلز ها و قفل ها است. برای اینکه بتوانید خریدی مطمئن و درست داشته باشید بهتر است تا نکات و انواع مختلف آن ها بشناسید. امیدواریم این مقاله اطلاعات کافی و مفیدی را در مورد قیچی های مفتول بر در اختیار شما عزیزان قرار داده باشد. در صورت وجود هر گونه سوال در این مورد می توانید با کارشناسان و متخصصین گروه صنعتی ایرمتال در تماس باشید.

منبع: https://wiki.ezvid.com

قیچی مفتول بر

نظر بدهید