وبلاگ

راهنمای جامع خرید دريل كُرگير و مته كُرگير

عملیاتی که توسط دریل کرگیری بتن، مغزه های استوانه ای از بتن بریده شده و خارج می شوند را کرگیری گویند. برای ایجاد شکاف و عبور لوله ها و اتصالات تاسیسات این کار انجام خواهد شد. دریل کرگیری از مهم ترین ماشین آلات ساختمانی و راهسازی است که با اسم های دستگاه کرگیری بتن و دستگاه مغزه گیری بتن یا دریل نمونه بردار شناخته می شود. که در این مطلب راجب دریل کرگیر و مته کرگیر بیشتر آشنا خواهیم شد.

معرفی دریل کرگیر یا دریل نمونه کاربرد آن ها

دستگاه کرگیر که با نام دریل نمونه بردار شناخته می ‌شود. باعث ایجاد سوراخ در بتن، آجر یا آسفالت به قطر ۲۰ تا ۴۵۰ میلی متر ( در دستگاه ها بزرگ عمق آن بیشتر است ) خواهد شد. این دریل ها را می توان با پایه یا بدون پایه استفاده کرد. در حالت خشک سوراخکاری را انجام داد. یا از حالت سوراخکاری با آب استفاده کند. که این امر باعث می شود تا حرارت و گرد و خاک کمتری ایجاد شود.

دستگاه کرگیر که با نام دریل نمونه بردار شناخته می ‌شود، باعث ایجاد سوراخ در بتن، آجر یا آسفالت به قطر ۲۰ تا ۴۵۰ میلی متر خواهد شد.
دریل نمونه بردار

از مهم ترین کاربردهای دریل کرگیر:

⦁ کاشتن آرماتور و بولت درون عناصر بتنی
⦁ نمونه برداری از خاک یا بتن
⦁ طراحی سازه های بتنی
این دریل ها از نظر سایز سوراخ کردن، انواع سوراخکاری، سرعت سوراخکاری و قدرت موتور با یکدیگر متفاوت هستند.

مزایای دریل کرگیر یا نمونه بردار

۱. سرعت بالا

سرعت سوراخ کردن با دریل های کرگیر بسیار بیشتر از هر ابزار دیگری می باشد؛ این دریل، مته نمونه بردار را با فشار بسیار زیاد به درون سطح کار وارد می کند و با قدرت هر چه تمام سوراخی درون آن ایجاد خواهد کرد.

۲. ایمنی

ایمنی کار با دریل کرگیر با وجود کنترل اضافه بار، استارت آرام، سیستم قطع کننده جریان برق و کلاچ لغزشی مکانیکی، تضمین خواهد شد.

ایمنی کار با دریل کرگیر با وجود کنترل اضافه بار، استارت آرام، سیستم قطع کننده جریان برق و کلاچ لغزشی مکانیکی، تضمین خواهد شد.

۳. دقت بالا کار

این دریل ها از پس سوراخ کردن سخت ترین سطح ها و بتن بر می آیند و اطمینان داشته باشید که هنگام سوراخکاری هیچ صدمه ای متوجه دستگاه و مته آن نخواهد شد و در پایان کار، سوراخی به قطر مورد نظر شما در سطح ایجاد خواهد شد.

۴. ویژگی سوراخکاری دریل کرگیر در مواد مختلف

با کمک دریل نمونه برداری می توانید، بدون هیج محدودیتی سطوح ساخته شده از سخت ترین مواد را به آسانی سوراخ نمائید.

۵. سوراخ کردن بدون ایجاد گرد و غبار

امکان دارد هنگام کار با دستگاه کرگیر گرد و خاک به وجود آید که البته مقدار آن زیاد نیست. معمولا دریل های نمونه برداری قادر می باشند در حالت خشک و با آب سوراخکاری کنند. در حالت سوراخکاری با آب مشکل گرد و غبار حل می شود.

ولی اگر محیط کار شما به گونه ای است که باید در حالت خشک سوراخکاری نمائید، بر روی دستگاه پورت اتصال به جارو برقی وجود دارد تا با وصل کردن آن به جارو برقی محیط کار خود را تمیز و عاری از گرد و غبار بکنید.

۶. مقرون به صرفه

این دریل ها اغلب گران قیمت هستند، علی الخصوص نمونه بردارهایی که می توانند سوراخ هایی با قطر زیاد ایجاد کنند. در حالی که سرعت و دقت دریل های نمونه بردار به حدی بالا می باشد. که با صرفه جویی در وقت، هزینه، انرژی و نیروی انسانی میزان بازگشت هزینه افزایش می یابد. و سرمایه اولیه خرید دستگاه جبران خواهد شد.

انواع دریل کرگیر

بر اساس این که شما به دریل کرگیر برای استفاده بر روی چه سطحی و با چه کاربردی، احتیاج دارید، باید نوع مناسب آن انتخاب نمائید. در حالت کلی این دریل ها در سه نوع مورد استفاده قرار می گیرند که عبارت هستند از:

• دریل های نمونه بردار حفاری

این نوع از کرگیرها، دریل های بزرگی می باشند که در سازه های بزرگ تر حفاری مورد استفاده قرار می گیرند. دریل های نمونه بردار حفاری این امکان را دارند که زمین را در عمق زیاد حفاری کرده و از این رو در استخراج نفت و گاز کاربرد زیادی دارند.

دریل های نمونه بردار حفاری این امکان را دارند که زمین را در عمق زیاد حفاری کرده و از این رو در استخراج نفت و گاز کاربرد زیادی دارند.
دریل نمونه بردار حفاری

• دریل کرگیر الماسی

دریل های کرگیر الماسی به خاطر پوشش مته الماسی خود می توانند در اجسام سخت مانند بتن و انواع سنگ ها سوراخ های بزرگ و عمیق ایجاد کنند.

• دریل های نمونه بردار حلقه ای

این دریل ها کاربرد تخصصی تری داشته و گزینه بسیار مناسبی برای سوراخکاری فلز ها هستند.

معرفی مته کرگیری

مته های کرگیر، به صورت استوانه با قطرهای مختلف هستند که بر روی لبه زیرین آن ها الماسه هایی نصب شده است. این مته تو خالی بوده تا بتوانند از بتن مغزه گیری کنند. در صورت کیفیت خوب بتن اغلب مغزه ها به صورت سالم در درون بتن به بیرون کشیده می شوند تا در صورت نیاز بر روی آن ها آزمایش های لازم صورت گیرد.

مته های کرگیر، به صورت استوانه با قطرهای مختلف هستند که بر روی لبه زیرین آن ها الماسه هایی نصب شده است.
مته کرگیری

چه مته هایی در دریل کرگيری استفاده کنيم؟

بايد بهترين و مناسب ترین نوع مته الماسه را انتخاب كنيد. قطر، عمق، جنس و كيفيت سوراخي كه ايجاد خواهد شد با انوع مته الماسه وابستگی مستقيم دارد.
بعضی از بتن‌ ها داراي آرماتور بوده و برخي ديگر بدون آرماتور می باشند. از این رو بايد نوع مته را به درستي و متناسب با بتن انتخاب کنید. داخل بعضی از بتن ‌ها سنگ ريزه وجود دارد. در زمان استفاده از دریل کرگيری بايد به سختي و مقاومت بتن توجه نمائید تا فشار زيادی به مته وارد نشود. نکته مهمی كه در زمان خريد مته بايد به آن توجه کرد طراحي الماسه ‌هاي مته است.

نگهداری از دریل های کرگیری

اگر می خواهید برای مدت زیادی از این دریل استفاده کنید، بهتر است به نگهداری آن بسیار اهمیت دهید. البته نگهداری از این دریل ها کار سختی نمی باشد. فقط کافیست به تمیز بودن آن توجه داشته باشید، زیرا کرگیرها به خاطر کاری که انجام می دهند در معرض گرد و غبار زیادی خواهند بود.
این گرد و غبار ها اگر تمیز نشوند و روی قسمت های مختلف دریل کرگیر بمانند به مرور به آن صدمه می زنند.
اگر دریل نمونه بردار شما ویژگی کار کردن همراه آب را دارد، حتماً از آن به صورت مرطوب استفاده نمائید.

نتیجه گیری

دریل کرگیری برای عملیات بر روی سطوح بتنی سخت است. دستگاه ‌های نمونه برداری مختلفی در بازار وجود دارند که اغلب با انرژی برق و مته ‌های الماسه کار خواهند کرد. البته باید دقت کرد به دلی حساس بودن این عملیات، بایستی تحت شرایط خاصی انجام شود. در این مطلب به معرفی دریل کرگیر و مته کرگیر پرداختیم تا شما هنگام خرید آن به مشکل بر نخورید.

سخن آخر

ابزارآلاتی که در این مقاله معرفی شدند، در فروشگاه ما موجود بوده. در صورتی که قصد خرید داشته و نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، کارشناسان ما در مجموعه ایرمتال با شماره تماس 66721249-021  آماده ارائه راهنمایی و مشاوره به شما عزیزان هستند.

نظر بدهید