وبلاگ

معرفی جامع بکس بادی – هر آنچه که لازم است از بکس بادی بدانید

آیا تاکنون به کاربرد های بکس بادی فکر کرده اید؟ و یا تا به حال تلاش کرده باشید پیچ و مهره‌ای را باز کنید؟

حتما می‌دانید که بعضی مواقع باز کردن یک مهره‌ی ساده، می‌تواند کاری سخت و طاقت‌فرسا باشد. عواملی مانند سفت بودن مهره، زنگ زدگی، تنگ بودن مکان قرارگیری مهره، همه می‌توانند موجب دشوار شدن این فرآیند بشوند. خوشبختانه برای حل این مشکل همیشه راه حل ساده و ابزارهایی قدرتمند وجود دارد. ابزارآلات بادی جزو بهترین گزینه‌ها برای روبرو شدن با این مشکلات هستند. ابزارآلات بادی با نیروی فشار هوا کار کرده و با تبدیل آن به نیروی مکانیکی، توان لازم برای انجام کار را تولید می‌کنند. این ابزارآلات تنوع زیادی دارند و برای نمونه می‌توان به پیچ گوشتی بادی، دریل بادی، فرز بادی، منگنه‌کوب بادی و بکس بادی (آچار بادی) اشاره نمود.

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله به معرفی بکس بادی بپردازیم.

بکس بادی چیست؟

بکس بادی یکی از انواع ابزارآلات بادی است با نام‌های آچار بادی، آچار پنوماتیک،  ایمپکت بادی یا آچار ضربه زن هم شناخته می‌شود. از این ابزار بیشتر در فعالیت‌های سنگین یا صنعتی استفاده می‌شود. یکی از عمده کاربردهای این آچار، باز کردن مهره‌های چرخ‌های خودرو است. واضح است که استفاده از این ابزار، فرآیند کار را به طور چشمگیری کوتاه و ساده‌تر می‌کند.

نحوه کار

این آچار با ایجاد گشتاور بالا و تولید ضربه‌های متوالی با سرعت بالا در راستای درایو بکس بادی می‌تواند مهره را باز کرده یا ببندد. ویژگی دوم آچار بکس بادی،  عملکرد آن در استفاده از فشار هواست. گشتاور موردنیاز برای حرکت این آچار توسط یک کمپرسور باد ایجاد می‌شود. در واقع انرژی لازم این آچار از طریق نیروی هوای فشرده تامین می‌شود.

نیروی باد یا همان هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور از طریق شلنگ به کوپلینگ و سپس به روتور وارد شده و به حرکت مکانیکی چرخشی تبدیل می‌شود. سپس این حرکت چرخشی از طریق شفت وارد محفظه ضربه زننده شده و به درایو منتقل می‌شود. جهت چرخش آچار بکس بادی  از طریق یک دکمه روی بدنه مشخص می‌شود که با نام‌های دایره راست و دایره چپ شناخته می‌شوند. در صورتی که اپراتور بخواهد مهره را ببندد باید آن را در حالت راست‌گرد قرار داده و در صورت نیاز به باز کردن مهره، آن را در حالت چپ‌گرد قرار بدهد.

درایو بکس بادی

درایو در واقع همان ابتدای شفت خروجی است که به انتهای سری بکس (آچار بکس) متصل می‌شود. این قطعه معمولا چهاروجهی است و در تصویر زیر به خوبی دیده می‌شود.

درایو در واقع همان ابتدای شفت خروجی است که به انتهای سری بکس (آچار بکس) متصل می‌شود. این قطعه معمولا چهاروجهی است و در تصویر زیر به خوبی دیده می‌شود.
درایو بکس بادی

سایز این درایو به صورت استاندارد بر واحد اینچ است و شامل سایزهای یک چهارم اینچ، سه هشتم اینچ، نیم اینچ، سه چهارم اینچ، 1 اینچ، یک و نیم اینچ، دو اینچ و دو و نیم اینچ می‌شود. هرچه درایو بزرگ‌تر باشد، سرعت کمتر و گشتاور بیشتری دارد.

بکس بادی‌ها می‌توانند علاوه بر تفاوت ابعاد درایو، در اندازه شفت نیز با هم متفاوت باشند. شفت رابط بین موتور تولید کننده گشتاور و سری بکس است.

مدل 1 اینچی بکس بادی از ابزارهای پرکاربردیست که دارای دو مدل شفت کوتاه و بلند است که در تصویر زیر نمایش داده شده‌اند. هر چه طول شفت بلندتر باشد، برای دسترسی به نقاط تنگ و دور از دسترس مناسب‌تر است.

طول شفت بلندتر ، برای دسترسی به نقاط تنگ و دور از دسترس مناسب‌تر است.
بکس بادی شفت بلند
نیم اینچی از پرکاربردترین مدل های این محصول است و در اکثر فروشگاه‌های تعمیرات خودرو، آپاراتی‌ها و کارگاه‌های صنعتی به کار می‌رو
بکس بادی شفت کوتاه

 

 

 

 

 

 

 

 

معمولا سایز نیم اینچی از پرکاربردترین مدل های این محصول است و در اکثر فروشگاه‌های تعمیرات خودرو، آپاراتی‌ها و کارگاه‌های صنعتی به کار می‌رود. البته باید در نظر داشت که با استفاده از تبدیل درایو بکس، می‌توان با یک دستگاه از سایزهای متفاوت درایو استفاده نمود. تبدیل های یک دوم  به سه چهارم و یک دوم به سه هشتم از متداول‌ترین تبدیل‌ها هستند.

مزایای استفاده از بکس بادی

  • امکان استفاده از آن در محیط‌هایی که به طور بالقوه دارای امکان بروز خطراتی مانند آتش‌سوزی هستند، مانند پالایشگاه‌ها و مراکز صنعتی، امکان‌پذیر است زیرا برخلاف بسیاری از تجهیزات صنعتی برقی یا مکانیکی جرقه‌های الکتریکی تولید نمی‌کند و در نتیجه خطرات ناشی از استفاده از آن حذف می‌شود.
  • وزن کم این آچار، کار کردن با آن در بازه‌های زمانی طولانی مدت را بسیار راحت می‌کند.
  • گشتاور بالای تولید شده در تمامی مدل‌های این ابزار، کار با آن را آسان می‌کند. برای مثال بکس بادی با درایو 2/1 اینچ، می‌تواند گشتاوری بین 600 تا 1200 نیوتن متر تولید نماید.
  • این ابزارها معمولا طول عمر بالایی دارند که می‌تواند در مراکزی با میزان استفاده بالا، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها را شامل شود.

 

شاخصههای مهم

  • اولین مشخصه، گشتاور تولیدی است که نیروی لازم برای باز کردن پیچ و مهره‌ها را فراهم می‌کند.
  • سایز درایو با توجه به نوع فعالیت مشخص می‌شود.
  • خوش دست بودن. با انواع مختلف بکس بادی‌ها در ادامه مقاله آشنا خواهیم شد ولی شایان ذکر است که انواعی از این محصول که قابل استفاده با یک دست هستند به دلیل سهولت کاربرد، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سرعت شفت. هر چه سرعت شفت بیشتر باشد، سرعت انجام عملیات باز و بسته کردن مهره‎ها نیز افزایش می‌یابد.

 

انواع بکس بادی

این ابزارهای پرکاربرد مدل‌های متفاوتی دارند که اپراتورها برحسب نیاز باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. یکی از جذابیت‌های این ابزارها، وجود بکس‌ها در مدل‌های شارژی و برقی است که نیروی کمتری نسبت به مدل‌های بادی تولید می‌کنند. بکس‌های برقی وزن‌های کمتری دارند و البته نیازی به کمپرسور هوا نیز ندارند. بکس‌های شارژی انرژی کمتری نسبت به همه انواع تولید می‌کنند و نیروی موردنیاز خود را از طریق باتری تامین می‌کنند. در ادامه با انواع بکس بادی‌ها آشنا می‌شویم.

1- مدل پروانهای

این مدل آچار بکس بادی، از سبک‌ترین و ارزان‌ترین مدل‌هاست. این نمونه‌ها دارای سرعت عملکرد بالایی هستند و گشتاور زیادی تولید نمی‌کنند.

این مدل آچار بکس بادی، از سبک‌ترین و ارزان‌ترین مدل‌هاست.
مدل پروانه ای
2- مدل هفت تیری

این نمونه بکس بادی پرکاربردترین نوع بوده و دسته‌ای مشابه هفت تیر دارد. وزن نسبتا سبکی دارند و به علت ساختمان خاصی که دارد، استفاده از آن بسیار آسان است. این آچارها معمولا ابعاد 4/1 اینچ، 8/3 اینچ، 2/1 اینچ و 4/3 اینچ دارند.

وزن نسبتا سبکی دارند و به علت ساختمان خاصی که دارد، استفاده از آن بسیار آسان است.
مدل هفت تیری
3- مدل مستقیم

این ابزارها دارای قدرت زیادی هستند و با توجه به ساختمان آن‌ها باید با دو دست نگه داشته شوند. این نمونه دارای بیشترین گشتاور است که از حداقل 3000 نیوتن متر شروع می‌شود. این بکس بادی‌ها کاربردهای صنعتی داشته و در کارخانه‌ها و مراکز صنعتی استفاده می‌شوند. از دیگر کاربرد های بسیار موثر این وسیله برای رانندگان ماشین های سنگین همچون کامیون،تریلی می باشد که برای باز کردن چرخ های ماشین هایشان می توانند از بکس بادی 1 اینچی شفت بلند استفاده کنند.

 

این ابزارها دارای قدرت زیادی هستند و با توجه به ساختمان آن‌ها باید با دو دست نگه داشته شوند.
مدل مستقیم

 

کلام آخر

در صورتی که قصد خرید یک بکس بادی مناسب را دارید، کارشناسان ما در فروشگاه ایرمتال آماده راهنمایی و مشاوره شما گرامیان هستند. راه‌های برقراری ارتباط از بخش تماس با ما و شماره 021-66721249 می باشد.

نظر بدهید